Oznaczenie DOT

Oznaczenie DOT

czyli jak określić wiek opony

Znajdź najbliższy serwis Euromaster dot

Wiek opon jest jednym z ważniejszych aspektów na który zwracamy podczas zakupu. Większość osób szuka opon wyprodukowanych najpóźniej rok od daty nabycia. Doszukują się w ten sposób lepszych właściwości jezdnych, bądź trwałości produktu. Czy faktycznie nowa opona jest lepsza od tej wyprodukowanej do kilku lat wcześniej? Wszystko zależy od marki opony oraz od tego w jakich warunkach była przechowywana. 

Gdzie znajduje się informacja o dacie produkcji opony?

dot-01.jpg

Wiek opony można ustalić na podstawie oznaczeń umieszczonych na jej boku.

Należy odszukać na oponie skrót DOT (Department Of Transport) po którym umieszczone są kolejno:

  • MWXW - kod dot zgodny z wymogami norm USA
  • 1106 - zakodowana data produkcji
  • E4 - homologacja dotycząca krajów unii Europejskiej
  • 0228906 - numer homologacji

Jak odczytać wiek opony?

Jeśli na oponie widnieje 3 cyfrowy kod (np. 139) oznacza to że opona została wyprodukowana dość dawno bo jeszcze w latach 90 ubiegłego stulecia. Takich oznaczeń raczej już nie spotkamy.

Oznaczenia czterocyfrowe (np. 1106) informują nas o roku produkcji (dwie ostatnie cyfry), oraz o tygodniu produkcji (dwie pierwsze cyfry). Czyli w tym przypadku mamy oponę wyprodukowaną w 11 tygodniu 2006 roku.

 

Kiedy opona jest przeterminowana?

Artboard 1 copy-100.jpg

Większość opon zachowuje swoje właściwości do 5 lat od daty produkcji. Oczywiście na ich jakość i stan wpływa miejsce i sposób przechowywania.

Niektórzy producenci zapewniają że ich opony nie tracą na jakości nawet przez 10 lat!

Opony Michelin objęte są gwarancją przez 10 lat od daty produkcji. W przypadku gdy są one eksploatowane gwarancja obejmuje okres 7 lat, do czasu zużycia oryginalnego bieżnika.

W praktyce oznacza to, że mamy do czynienia z wysokiej klasy produktem i nie musimy przejmować się tym, że opona została wyprodukowana kilka sezonów temu.

Istnieje powszechna dezinformacja kwestii starzenia się opon. Pamiętajmy, że data montażu opony na pojeździe jest ważniejsza od daty produkcji opony.

Niewielki wpływ na oponę nie zamontowaną mają zmiany temperatury w pomieszczeniu, w którym jest przechowywana.

 

1 rok na pojeździe to jak 10 lat w magazynie?

Przeprowadzono trzy badania w Korei Płd., Niemczech i Arabii Saudyjskiej. Wyniki badań w Korei Płd. i Niemczech nie wykazały żadnej różnicy w osiągach opon nowych i nieużywanych opon 3-letnich.* Badanie z Arabii Saudyjskiej wykazało, że zmiany starzeniowe w oponie używanej na pojeździe przez rok są porównywalne do zmian starzeniowych opony przechowywanej przez 10 lat.**
 

Miejsce produkcji opony

dot-02.jpg

Kraj produkcji opony możemy odczytać tuż obok napisu “Made in” (ang. Wyprodukowano w).

W oznaczeniach opon można również doszukać się kodu fabryki w której powstała opona:

  • B5 - Michelin w Olsztynie
  • A5 - Dębica S.A w Dębicy
  • HW - Barum Continental , Otrokovice, Republika Czeska
  • J3 - Matador A.S. Puchov, Słowacja
  • 8C - Firestone - Francja

* Brak różnic w osiągach w testach jazdy z dużą prędkością i podczas cykli hamowania i ruszania przeprowadzonych
przez południowo koreański Departament Ochrony Konsumenta oraz w teście oporu toczenia przeprowadzonym przez niemiecki automobilklub ADAC.
* Dopóki opony są przechowywane zgodnie z zaleceniami.
* Michelin zaleca wycofanie opon 10-letnich z eksploatacji.


**Źródło: Korean Department of Customer Protection; ADAC, the German motorist organization; Saudi Arabia study conducted by Osaka City University, published in Rubber Chemistry and Technology.