
Serwis hamulców
Wymiana tarcz i klocków hamulcowych
Dobre hamulce gwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Dlatego tak duże znaczenie mają regularne przeglądy tego układu. Serwis hamulców obejmuje następujące czynności:
- weryfikacja stopnia zużycia klocków hamulcowych,
- weryfikacja stopnia zużycia tarcz hamulcowych,
- sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego.
Kiedy wykonać serwis hamulców w samochodzie?
Serwis hamulców najlepiej wykonać przy każdej wymianie opon. Przegląd układu hamulcowego warto przeprowadzić także przed każdym dalszym wyjazdem oraz w momencie pojawienia się niepokojących objawów.
W trakcie serwisu sprawdzane są nie tylko same części, ale także płyn hamulcowy, który przekazuje siłę nacisku z pedału hamulca na okładziny hamulcowe. Pomimo iż działa w zamkniętym obiegu, z biegiem czasu traci parametry. W efekcie staje się bardziej podatny na wysokie temperatury. To przekłada się na obniżenie skuteczności hamowania. Do sprawdzenia układu hamulcowego wykorzystuje się specjalny miernik temperatury wrzenia. Uzyskanie zbyt niskich wyników potwierdza konieczność wymiany płynu. Czynność tę należy wykonać także w sytuacji zaobserwowania jakichkolwiek zanieczyszczeń. Brak regularnej kontroli jakości płynu może doprowadzić do przegrzania układu hamulcowego, a w konsekwencji pogorszenia funkcji hamowania.
Specjaliści zalecają przeprowadzanie kontroli płynu hamulcowego podczas każdego przeglądu. Powinien on być wymieniany co około dwa lata lub 60 000 km. Częstotliwość jest także uzależniona od stylu jazdy. Należy przy tym pamiętać, że ważna jest nie tylko wymiana, ale też właściwy dobór płynu hamulcowego. Powinien on być dopasowany do konstrukcji samochodu, w tym dodatkowych układów jak ABS czy ESP.
Jakie są objawy zużycia klocków i tarcz hamulcowych?
Klocki hamulcowe montowane we współczesnych pojazdach składają się nawet z 25 warstw różnych materiałów. Podczas awaryjnego hamowania ich temperatura może osiągać nawet 700 stopni. Nowoczesne pojazdy są wyposażone w specjalne czujniki, które informują o nadmiernym stopniu zużycia klocków hamulcowych. W takiej sytuacji na desce rozdzielczej zapala się odpowiednia kontrolka. Dodatkowo metalowy czujnik trący o tarczę hamulcową wydaje głośny pisk. Dla kierowcy to jasny sygnał informujący o dużym stopniu zużycia klocków hamulcowych.
Co, jeśli dany pojazd nie jest wyposażony w czujniki? W takiej sytuacji najlepiej sprawdzić stan klocków hamulcowych organoleptycznie. W tym celu należy zdjąć koło i zweryfikować grubość materiału ciernego. Jeśli wynosi ona 3-4 mm, to czas najwyższy na wymianę. O nadmiernym zużyciu klocków hamulcowych świadczą również nietypowe odgłosy pojawiające się w trakcie hamowania. Podczas oględzin warto także zwrócić uwagę na ich strukturę. Czasem dochodzi do sytuacji, kiedy przy bezpiecznej grubości warstwy ciernej sama struktura klocka jest już nieprawidłowa. Wtedy należy zaplanować wymianę tych elementów.
Przy okazji sprawdzania klocków hamulcowych warto także przyjrzeć się tarczom. Jeśli ich powierzchnia jest nierówna lub popękana, to należy wymienić również te elementy. Zarówno klocki, jak i tarcze hamulcowe trzeba wymieniać parami. Najlepiej stosować się do zasady, aby co drugą wymianę klocków montować również nowe tarcze. Weryfikacja stanu klocków hamulcowych powinna obejmować również kontrolę zacisku hamulcowego. Należy przede wszystkim sprawdzić jego szczelność, płynność poruszania oraz stan gumy osłaniającej tłoczek.
Jazda z nadmiernie zużytymi klockami hamulcowymi może doprowadzić do uszkodzenia powierzchni tarcz hamulcowych. To naraża właściciela pojazdu na dodatkowe koszty. Całkowite zużycie klocków może zakończyć się ich wypadnięciem z jarzma oraz zaburzeniem funkcji izolacyjnej. Większa część energii powstała podczas hamowania jest odprowadzana przez tarcze hamulcowe. W przypadku ich starcia do zera ciepło przepływa do zacisku hamulcowego i może doprowadzić płyn do wrzenia, powodując zanik siły hamującej.
Kontrola poszczególnych elementów układu hamulcowego w samochodzie wymaga wiedzy i doświadczenia. Dlatego serwis hamulców najlepiej wykonać w profesjonalnym warsztacie.
Kiedy należy wymienić klocki hamulcowe?
Częstotliwość wymiany klocków hamulcowych jest zależna od stylu jazdy kierowcy. Żywotność tych elementów może sięgać nawet 50 000 kilometrów. Najmniejsze tempo zużycia klocków hamulcowych można zaobserwować, podróżując na dłuższych dystansach i dbając o spokojną, nieagresywną jazdę. Dużo szybciej części te zużywają się podczas jazdy po mieście, kiedy co chwilę kierowca jest zmuszony używać pedału hamulca. Wówczas ich wymiana może być konieczna nawet co 20 000 kilometrów. Dlatego też nie ma sztywnych ram, które uzależniają wymianę klocków od liczby przejechanych kilometrów. Nawet dla dwóch identycznych modeli pojazdów, w których zamontowano części tej samej jakości, wymiana może być niezbędna w różnym czasie.
Kiedy należy wymienić tarcze hamulcowe?
Każda wymiana klocków hamulcowych powinna obejmować również sprawdzenie stanu tarcz hamulcowych. Pojawienie się niewielkich rowków na obwodzie nie jest powodem do natychmiastowej wymiany. Konieczność założenia nowych tarcz może pojawić się, kiedy mechanik stwierdzi pęknięcia, wyszczerbienia i wybrzuszenia na powierzchni tych elementów. Nieprawidłowy kształt oraz uszkodzenia tarczy są realnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa pasażerów.
Jak przebiega wymiana klocków hamulcowych?
Wymiana klocków hamulcowych obejmuje następujące czynności:
- zablokowanie koła za pomocą klinów,
- poluzowanie śrub mocujących koło,
- podniesienie pojazdu na podnośniku,
- odkręcenie śrub mocujących i zdjęcie koła,
- odkręcenie śrub mocujących zacisk od strony nadkola,
- cofnięcie zacisku przez gwintowany ściągacz,
- zdjęcie zawleczek zabezpieczających i wyjęcie starych klocków hamulcowych,
- przeczyszczenie i kontrola stanu gniazd zacisku,
- zabezpieczenie prowadnic smarem miedziowym,
- montaż zacisku w odwrotnej kolejności do demontażu.
Po wymianie klocków hamulcowych należy kilkukrotnie wcisnąć pedał hamulca do momentu, aż zacznie stawiać większy opór. Podczas pierwszej jazd najlepiej unikać ostrego hamowania. Klocki hamulcowe muszą się najpierw odpowiednio ułożyć i dotrzeć.
Zadbaj o swoje bezpieczeństwo
Każdy kierowca powinien wiedzieć, że klocki hamulcowe zużywają się znacznie szybciej niż tarcze. W większości przypadków nie trzeba wymieniać ich w tym samym czasie. Aby jednak zapewniały bezpieczną jazdę, muszą ze sobą ściśle współpracować i być sprawne. Układ hamulcowy to element, na którym nie warto oszczędzać. Wybierając odpowiednie części, należy pamiętać, że bezpieczne hamowanie to podstawa każdej podróży. Wymieniając klocki hamulcowe w punktach sieci Euromaster, masz pewność wysokiej jakości usługi. Sprawna wymiana i zastosowanie wysokiej jakości części zapewni maksymalne bezpieczeństwo podczas każdej podróży. Chcesz dowiedzieć się więcej na temat kosztu wykonania usługi w Twoim pojeździe? Skorzystaj z możliwości otrzymania kosztorysu wymiany.
Umów się już dziś na serwis hamulców w jednym z punktów sieci Euromaster. Sprawdź stan układu hamulcowego i wymień jego poszczególne elementy. Skorzystaj z atrakcyjnej oferty i zapewnij sobie maksymalne bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem.