
Geometria zawieszenia
Sprawdzenie luzów przedniego i tylnego zawieszenia
Gdy koła samochodu są nieprawidłowo ustawione, kierowca ma mniejszą kontrolę nad swoim pojazdem. To zwiększa ryzyko utraty obranego toru jazdy. Skutkiem takiej sytuacji może być wypadnięcie z zakrętu lub nawet kolizja na prostej drodze, wywołana chwilową nieuwagą i lżejszym trzymaniem kierownicy. Aby tego uniknąć, niezbędna jest kontrola i ustawienie geometrii kół.
Czym jest geometria zawieszenia w samochodzie?
Pojęcie geometrii zawieszenia oznacza parametry poszczególnych elementów tego układu. Decydują one o ułożeniu koła względem jezdni. Prawidłowe ustawienie geometrii kół zapewnia odpowiednie przyleganie opony do nawierzchni. W efekcie podczas jazdy na wprost i w czasie pokonywania zakrętów koło zachowuje optymalną płaszczyznę styku z asfaltem.
Geometria zawieszenia obejmuje następujące parametry:
- Kąt pochylenia kół - kąt pomiędzy pionem a płaszczyzną koła.
- Zbieżność kół – wartość określająca położenie kół przedniej i tylnej osi względem siebie.
- Kąt pochylenia sworznia zwrotnicy – kąt pomiędzy sworzniem zwrotnicy a prostą pionową, która przebiega prostopadle do powierzchni podłoża.
- Kąt wyprzedzania sworznia zwrotnicy – kąt pomiędzy sworzniem zwrotnicy a prostą pionową kół.
Ustawienie geometrii kół to zawsze pewien rodzaj kompromisu pomiędzy przyczepnością na prostej drodze i w czasie pokonywania zakrętów.
Jakie są przyczyny nieprawidłowej geometrii kół?
Najważniejsze przyczyny powodujące utratę prawidłowych ustawień geometrii to:
- uszkodzenie wywołane uderzeniem koła w przeszkodę lub wpadnięciem w dziurę przy dużej prędkości.
- zużycie eksploatacyjne poszczególnych elementów układu kierowniczego lub zawieszenia.
Ustawienie geometrii jest niezbędne w przypadku wymiany następujących elementów układu kierowniczego i zawieszenia:
- przeguby,
- wahacze,
- łożyska kół,
- belka skrętna,
- drążek kierowniczy.
Naprawa każdego z wymienionych elementów powoduje rozregulowanie geometrii i zbieżności.
Jakie są objawy nieprawidłowej geometrii zawieszenia?
Prawidłowe parametry geometrii zawieszenia umożliwiają zachowanie właściwego toru jazdy oraz kontrolę nad samochodem. Pojawienie się nieprawidłowości może doprowadzić do poważnych problemów mechanicznych.
Najczęstsze objawy wskazujące na nieprawidłową geometrię to:
- ściąganie pojazdu na boki,
- odgłos piszczenia w trakcie pokonywania zakrętu z niewielką prędkością,
- opóźniona reakcja samochodu na ruch kierownicą,
- gwałtowna zmiana położenia kierownicy w momencie najechania na przeszkodę,
- brak reakcji auta na ruchy kierownicą.
Nie wszystkie objawy ze strony układu zawieszenia są dostrzegalne dla kierowcy. Dają o sobie znać zazwyczaj dopiero po upływie dłuższego czasu. Skutkiem jazdy z nieprawidłową geometrią zawieszenia może być:
- ponadnormatywne zużycie lub uszkodzenie opon,
- szybsze zużycie elementów układu kierowniczego,
- wyższe opory toczenia,
- większe obciążenie silnika,
- wyższe spalanie.
Jazda z nieprawidłową geometrią kół stwarza realne zagrożenie ze względu na niestabilne zachowanie pojazdu na drodze.
Jak nieprawidłowa geometria zawieszenia wpływa na opony?
Jeżeli geometria kół jest nieodpowiednio ustawiona, to opony ulegają szybszemu zużyciu. Nieprawidłowe parametry kół dają o sobie znać zazwyczaj już po przejechaniu zaledwie kilkuset kilometrów. W takiej sytuacji opony mogą nadawać się do wyrzucenia już po pokonaniu jednej dłuższej trasy. Niszczenie opon w takich przypadkach zachodzi w procesie nierównomiernego wycierania się bieżnika. Określone fragmenty gumy bardzo szybko się wycierają, a inne pozostają praktycznie nienaruszone. Najszybciej zużycie ogumienia można zauważyć na brzegach opon. Z tego powodu zaleca się, aby przy zakupie nowego ogumienia skontrolować geometrię kół. Wydatek takiego przeglądu jest kilkakrotnie mniejszy, niż każdorazowa całkowita wymiana zniszczonych opon. Ponadto skutkiem złej geometrii kół może być niestabilne zachowanie pojazdu podczas prowadzenia. To może powodować niebezpieczne sytuacje, jak wpadnięcie w poślizg czy opuszczenie swojego toru jazdy.
Czy moja kierownica jest dobrze ustawiona?
Kontrola ustawienia kierownicy nie jest trudnym zadaniem. Tak naprawdę może ją przeprowadzić każdy kierowca. Wystarczy tylko, jadąc prosto samochodem, zerknąć czy znajduje się ona w pozycji poziomej. Jeżeli odchylenie kierownicy jest znaczne, najlepiej zgłosić się do serwisu w celu sprawdzenia geometrii zawieszenia. Czasami wystarczy jedynie regulacja samej kierownicy.
Czy ustawienie kierownicy jest składnikiem usługi geometrii?
Tak, kierownica powinna być regulowana podczas każdego ustawiania geometrii. Zaraz po wyjeździe z warsztatu warto zwrócić uwagę, czy cały układ pracuje bez zarzutu. Czasem potrzebna jest dodatkowa regulacja.
Kiedy sprawdzać geometrię kół?
Aby szybko diagnozować problemy z geometrią kół, warto przynajmniej raz do roku przeprowadzać odpowiednią kontrolę. Można to zrobić w puntach serwisowych. Jest to konieczne, ponieważ kąty regulujące ustawienie opon przestawiają się samoistnie w czasie jazdy. Szczególnie jeżeli samochód przemieszcza się po ciężkich i dziurawych drogach. Problemy z geometrią może także powodować aktualne zużycie elementów zawieszenia. Jest to zupełnie normalne zjawisko.
Jak sprawdzić, czy samochód ściąga?
Aby sprawdzić, czy samochód jest ściągany na któryś z boków, trzeba przejechać się nim po prostej i równej drodze. Najlepiej, aby była to nowo wybudowana droga o jak najmniejszym spadku. Należy rozpędzić auto do prędkości 60-100 km/h. Następnie trzeba lekko puścić kierownicę. Jeżeli samochód samoistnie skręca i nie trzyma stałego toru, oznacza to problemy z geometrią kół.
Dlaczego geometria kół jest konieczna po wymianie elementów zawieszenia bądź układu kierowniczego?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Koła są połączone z resztą samochodu za pomocą całej gamy elementów, które składają się na zawieszenie i układ kierowniczy. Wymiana każdej z tych części zawsze prowadzi do rozregulowania geometrii i zbieżności. Dlatego też wymagane jest ponowne ustawienie geometrii kół.
Dlaczego przed ustawieniem geometrii sprawdzane są luzy w zawieszeniu?
Mechanicy podczas badania technicznego pojazdu przed przystąpieniem do regulacji geometrii, szarpią kołami i sprawdzają luzy na połączeniach. Czynność taka jest podyktowana względami ekonomicznymi oraz logicznymi. Samochód, który ma zbyt duże luzy na zawieszeniu, w krótkim czasie samoistnie się rozreguluje i ponownie wymagać będzie ustawienia geometrii kół. Dlatego przed przystąpieniem do regulacji, trzeba wymienić wszystkie zużyte elementy.
Zauważyłeś niepokojące objawy podczas użytkowania auta? Chcesz sprawdzić geometrię kół w swoim samochodzie? Odwiedź jeden z serwisów sieci Euromaster. Nasi specjaliści wykonają szczegółową diagnostykę układu zawieszenia. Otrzymasz także dokładną wycenę prac zalecanych do wykonania przez naszych ekspertów. Zadbaj o prawidłową geometrię kół. Zapewnij sobie komfort i bezpieczeństwo w czasie każdej podróży.