Wycieraczki

Wycieraczki

Jakie wycieraczki kupić? Najtańsze wycieraczki czy markowe z górnej półki?

Znajdź najbliższy serwis Euromaster wycieraczki-page-imag

Większość samochodów jeżdżących po polskich drogach ma pióra wycieraczek w złym stanie. Jedną z przyczyn jest brak nawyku czyszczenia przedniej szyby samochodu z grudek lodu, np. gdy po wieczornej mżawce wystąpi nocne ochłodzenie i krople deszczu zamarzną na szybie. Uruchomienie rano wycieraczek pozwoli wprawdzie szybko zeskrobać grudki lodu, ale spowoduje też szybkie postrzępienie piór wycieraczek, w wyniku czego po przejściu wycieraczki na szybie zostają smugi wilgoci. Znacząco pogarszają widoczność, szczególnie o świcie i  zmroku, wpływając niekorzystnie na bezpieczeństwo jazdy.

Jak często wymieniać wycieraczki

Sprawność wycieraczek spada po kilku miesiącach eksploatacji, niezależnie od warunków atmosferycznych. Zły stan piór wycieraczek znacznie ogranicza widoczność podczas jazdy, co może mieć tragiczne skutki. Fachowcy z serwisów Euromaster przypomną Ci o konieczności wymiany piór wycieraczek oraz o uzupełnianiu płynu do spryskiwaczy szyb.

Sygnałem do wymiany wycieraczek na nowe są powstające smugi, nierównomierne zbieranie wody, lub wydawane odgłosy podczas tarcia pióra wycieraczki o powierzchnie szyby. Wycieraczki optymalnie spełniają swoje zadanie przez mniej więcej pół roku. Ich zużycie zależy od tego jak często ich używamy, oraz w jakich warunkach pracują.

Budowa wycieraczek

rodzaje-wycieraczek.jpg

Wycieraczki klasyczne posiadają metalowy przegub, mający za zadanie równomiernie dociskać do szyby gumkę zwaną żądłem. W wycieraczkach listwowych (tzw. Płaskich)  został on zastąpiony przez elastyczną gumową szynę.

Jakie wycieraczki kupić? Najtańsze wycieraczki czy markowe z górnej półki?

Jakość wycieraczek, oraz  ich prawidłowe działanie zależy przede wszystkim od obróbki chemicznej gumy pióra, która ma na celu jej utwardzenie oraz obniżenie oporów tarcia w kontakcie z szybą. Istotne znaczenie ma również jakość surowca kauczuku z którego powstaje guma. Tańsze pióra wykonane są z kauczuku syntetycznego, a lepsze - z naturalnego.

Jakie wycieraczki wybrać?

serwisant-erm-wycieraczki.png

Nowoczesne wycieraczki z piórem płaskim , mają wiele zalet. Lepiej sprawdzają się w czasie mrozów – łatwiej je oderwać od szyby, nie rdzewieją, powodują mniejszy opór powietrza i nie odklejają się przy dużych prędkościach. Ich wadą jest gorsze przyleganie do mocno wygiętych szyb o niestandardowym kształcie.

W marketach, oraz na stacjach paliwowych możemy spotkać szereg różnego rodzaju piór wycieraczek. Nie lada wyzwaniem jest znalezienie właściwego rozmiaru, a co dopiero dobranie odpowiedniego modelu spełniającego nasze potrzeby. Bardzo często jesteśmy skazani na wybór produktu który aktualnie jest w asortymencie hipermarketu, bez możliwości konsultacji ze sprzedawcą. Dużo szerszy wybór modeli i rozmiarów wycieraczek posiadają sieci serwisów samochodowych. W Euromaster, nie tylko dobierzemy odpowiedni rozmiar wycieraczek, ale doradzimy jaki typ, oraz model wybrać. Nasi specjaliści pomogą również w montażu i zweryfikują stan ramion i tulei wycieraczek, oraz przedniej szyby,  które często są powodem powstawania hałasu.

Jak dobrać wycieraczki

  • Zmierz wycieraczki lub zabierz je ze sobą do sklepu.
  • Sprawdź rozmiar pióra na opakowaniu oraz model pojazdu do którego zostały przeznaczone.  Producenci zazwyczaj podają markę i model auta do którego pasują wycieraczki oraz dla pewności długość piór. Jeśli wartości podane są po przecinku lub ukośniku oznacza to że producent podaje długość prawej i lewej wycieraczki (rzadziej tylnej sprzedawanej osobno)

 

Marka

Model

Długość 

Audi

A4

600/500 mm. 

Audi

A6

550/550 mm. 

Audi

A3

600/475 mm

Dacia

Duster

500/300mm

Ford

Focus

700/700 mm

Opel

Corsa D

650/400 mm

Opel

Astra III

550/450 mm. 

Renault

Clio III

600/400 mm. 

Skoda

Octavia II

600/475 mm

Skoda

Fabia

525/525 mm. 

Toyota

Yaris

650 mm.

Toyota

Auris

650 mm.

VW

Golf V

600/475 mm

VW

Golf IV

525/475 mm. 

 

Jak dbać o wycieraczki

  • Regularnie i dokładnie czyść szybę, oraz wloty otworów wentylacyjnych w których zbierają się ziarenka piasku, oraz inne zanieczyszczenia rysujące szybę. Oczyść pióra wycieraczek – to na nich osadza się bród  z drogi, oleje, resztki paliw i inne zanieczyszczenia.
  • Skrzypienie wycieraczek może być spowodowane rdzą na tulejce (tam gdzie obraca się ramię wycieraczki). Zardzewiałe części należy spryskać środkiem odrdzewiającym, wyczyścić, wytrzeć a następnie nasmarować olejem lub smarem maszynowym.
  • Dokładnie wyczyść wycieraczki w rowkach znajdujących się pomiędzy językiem a korpusem piórka przylegającego do szyby.
  • Do czyszczenia szyby używaj środków do tego przeznaczonych. Szampon do karoserii zawiera wosk, który tworzy powłokę ochronna lakieru, lecz negatywnie wpływa na działanie wycieraczek. Możesz również stosować preparaty tworzące na powierzchni szyby warstwę hydrofobową ułatwiającą odprowadzanie wody. 
  • Sprawdź czy wycieraczki są dobrze założone -  docisk, ustawienie oraz napięcie. Wycieraczki powinny przylegać do powierzchni szyby na całej ich długości. Wycieraczki nie powinny o nic zaczepiać lub nachodzić.
  • Unikaj jazdy zbyt blisko innych samochodów. Taki styl jazdy naraża wycieraczki na dodatkową prace, oraz  powoduje dostawanie się zanieczyszczeń z drogi bezpośrednio na szybę.