TLUMIK
Rozrząd - najważniejsze informacje

Rozrząd - najważniejsze informacje

Kiedy wymienić pasek rozrządu?

...

Kiedy wymienić pasek rozrządu?

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Datę wymiany paska rozrządu określa producent auta i umieszcza ją w instrukcji obsługi pojazdu. Serwisy mechaniczne pracujące na programach połączonych z Auto Datą również są w stanie podać dokładną informację.
Przykładowo:

Z naszego doświadczenia wynika, że pasek rozrządu średnio wymienia się mniej więcej co 5 lat lub po przejechaniu ok. 100 tys. km.

Pierwszymi oznakami problemów z paskiem rozrządu są: „dziwne” stukania pod maską i/lub włączenie się żółtej kontrolki silnika (check engine). Jeśli silnik zatrzyma się samoistnie podczas pracy i istnieje uzasadnione podejrzenie, że pasek uległ zerwaniu lub „przeskoczył” w żadnym wypadku nie próbujmy go ponownie uruchamiać, bo możemy znacznie powiększyć skalę zniszczeń. Zadzwoń wówczas po Assistance lub samodzielnie odholuj auto do warsztatu.

To, co jeszcze kwalifikuje pasek rozrządu do wymiany to ewentualne wycieki oleju bądź płynu chłodzącego. Obie te ciecze wpływają negatywnie na stan paska – zmieniając jego strukturę i tym samym osłabiając jego właściwości, powodując duże ryzyko jego zerwania.

W przypadku kupna auta używanego i naszej wątpliwości co do przebiegu silnika lub terminu ostatniej wymiany paska rozrządu sugerujemy profilaktyczne również dokonanie jego wymiany. Jest to istotne, ponieważ określenie stopnia zużycia paska rozrządu na podstawie jego wyglądu jest praktycznie niemożliwe – jest on w zasadzie taki sam tuż po montażu, jak i pod koniec okresu eksploatacji. Jedynie w sytuacji, gdy wskutek błędnego montażu lub przekroczonego przebiegu pasek „zgubi” kilka zębów możliwa jest wzrokowa ocena jego stanu.

W niektórych modelach aut, zamiast paska rozrządu można spotkać łańcuch. Nie jest to często spotykane rozwiązanie ze względu na koszty produkcji oraz zmniejszenie częstotliwości wizyt w serwisach.