

Niewłaściwe Ciśnienie w kole
Skutki jazdy na zaniżonym ciśnieniu w oponach
W Europie, 2/3 użytkowników jeździ z przynajmniej jedną niedopompowaną oponą. Ponad 6% wypadków na drogach ekspresowych jest spowodowane pęknięciem opony. Zarówno zbyt niskie jak i zbyt wysokie ciśnienie w oponach zagraża bezpośrednio naszemu bezpieczeństwu.
Skutki zbyt niskiego ciśnienia w kołach to:
Kiedy ciśnienie w oponie spada na skutek jej uszkodzenia lub niskiej temperatury możemy spodziewać się negatywnych efektów takich jak:
- droga hamowania wydłuży się
- samochód straci przyczepność i może wystąpić nadsterowność lup podsterowność pojazdu
- samochód reaguje z opóźnieniem na ruchy kierownicą
- podwyższone nagrzewanie się boków opony i większa podatność na uszkodzenia mechaniczne
- przyspiesza zużycie bieżnika
- bieżnik może zużywać się nieregularnie
- podwyższone spalanie paliwa z powodu większych odkształceń (uginania się) opony podczas jazdy
- zmniejszenie stabilności prowadzenia pojazdu, zwłaszcza w koleinach i na zakrętach, co przyczynia się do efektu „pływania” auta
Zbyt wysokie ciśnienie w oponie
Z zaniedbania kierowcy można również doprowadzić do podwyższonego ciśnienia w oponie. Taki proces zachodzi gdy pojazd jest zbytnio obciążony lub gdy urządzenie do pomiaru ciśnienia błędnie je odczytało. Jazda ze zbyt wysokim ciśnieniem może powodować :
- zmniejszenie się powierzchni styku opony z jezdnią
- zwiększenie ryzyka uszkodzenia bądź pęknięcia opony podczas wpadnięcia w dziurę
- szybsze zużycie elementów nadwozia oraz spowodowanie awarii systemów elektronicznych
- przyspiesza zużycie bieżnika
ILE POWIETRZA POWINNO SIĘ ZNAJDOWAĆ W OPONIE?
Wartość ciśnienia , jaka powinna być w danym modelu pojazdu ustalana jest przez producenta pojazdu i znajduje się w instrukcji obsługi samochodu lub bezpośrednio na pojeździe w zależności od modelu np. pod klapką wlewu paliwa. Wartość ta powinna być również dopasowana do aktualnego obciążenia pojazdu.
Chcesz zachować właściwe ciśnienie w oponach na dłużej?