Niewłaściwe Ciśnienie w kole

Niewłaściwe Ciśnienie w kole

Skutki jazdy na zaniżonym ciśnieniu w oponach

Znajdź najbliższy serwis Euromaster Pompowanie azotem_PL_strona

W Europie, 2/3 użytkowników jeździ z przynajmniej jedną niedopompowaną oponą. Ponad 6% wypadków na drogach ekspresowych jest spowodowane pęknięciem opony. Zarówno zbyt niskie jak i zbyt wysokie ciśnienie w oponach zagraża bezpośrednio naszemu  bezpieczeństwu.

Skutki zbyt niskiego ciśnienia w kołach to:

Kiedy ciśnienie w oponie spada na skutek jej uszkodzenia lub niskiej temperatury możemy spodziewać się negatywnych efektów takich jak:

  • droga hamowania wydłuży się
  • samochód straci przyczepność i może wystąpić nadsterowność lup podsterowność pojazdu
  • samochód reaguje z opóźnieniem na ruchy kierownicą
  • podwyższone nagrzewanie się boków opony i większa podatność na uszkodzenia mechaniczne 
  • przyspiesza zużycie bieżnika 
  • bieżnik może zużywać się nieregularnie
  • podwyższone spalanie paliwa z powodu większych odkształceń (uginania się) opony podczas jazdy
  • zmniejszenie stabilności prowadzenia pojazdu, zwłaszcza w koleinach i na zakrętach, co przyczynia się do efektu „pływania” auta

Zbyt wysokie ciśnienie w oponie

Z zaniedbania kierowcy można również doprowadzić do podwyższonego ciśnienia w oponie. Taki proces zachodzi gdy pojazd jest zbytnio obciążony lub gdy urządzenie do pomiaru ciśnienia błędnie je odczytało. Jazda ze zbyt wysokim ciśnieniem może powodować :

  • zmniejszenie się powierzchni styku opony z jezdnią
  • zwiększenie ryzyka uszkodzenia bądź pęknięcia opony podczas wpadnięcia w dziurę
  • szybsze zużycie elementów nadwozia oraz spowodowanie awarii systemów elektronicznych
  • przyspiesza zużycie bieżnika

ILE POWIETRZA POWINNO SIĘ ZNAJDOWAĆ W OPONIE?

Wartość ciśnienia , jaka powinna być w danym modelu pojazdu ustalana jest przez producenta pojazdu i znajduje się w instrukcji obsługi samochodu lub bezpośrednio na pojeździe w zależności od modelu np. pod klapką wlewu paliwa. Wartość ta powinna być również dopasowana do aktualnego obciążenia pojazdu.

Chcesz zachować właściwe ciśnienie w oponach na dłużej?