Wszystko o wymianie opon

Wszystko o wymianie opon

Poradnik dotyczący sezonowej wymiany opon

Znajdź najbliższy serwis Euromaster page-image-wymiana-opon

KIEDY WYMIENIAĆ OPONY

Eksperci Euromaster zalecają wymianę opon na zimowe gdy temperatura powietrza spada poniżej 7 stopni Celsjusza w ciągu dnia. Właśnie wtedy możemy spodziewać się spadku temperatury poniżej 0 stopni Celsjusza nocą, oraz pierwszych opadów śniegu lub śniegu z deszczem oraz przygruntowych przymrozków.

CZY WARTO KUPIĆ OPONY ZIMOWE

Pamiętaj: dla opon zima zaczyna się już przy +7°C. Warunki jazdy w zimie mogą być bardzo zróżnicowane (nawierzchnia sucha, wilgotna, mokra, ośnieżona), jednak nawierzchnia jest zawsze zimna. W okresie zimowym skuteczność opony letniej jest mniejsza w porównaniu do opony zimowej, w związku z czym zmiana opon letnich na zimowe staje się niezbędna ze względów bezpieczeństwa.

Opona Zimowa posiada zupełnie inną mieszankę gumy. Jej elastyczność w niskich temperaturach jest dużo większa od opon letnich, co pozwala na zachowanie lepszej przyczepności nawet na suchej nawierzchni. 

Ze statystyk wypadków drogowych wynika, że między październikiem a kwietniem tylko 4 procent wypadków odnotowuje się podczas jazdy po śniegu, zaś najwięcej, bo aż 57 procent, na nawierzchniach suchych. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Katedrę Badań Przyczyn Wypadków Drogowych na Uniwersytecie Technicznym w Dreźnie (VÜFO).

Oprócz najczęściej spotykanych w zimie warunków jazdy, czyli wilgotnej nawierzchni, w przypadku której rzeźba bieżnika odgrywa istotną rolę (gęstość nacięć, kształty i kierunek elementów rzeźby bieżnika, liczba lameli), mogą również zdarzać się warunki ekstremalnie trudne (głęboki śnieg, śnieg ubity oraz lód/gołoledź). Zapewnienie dobrej przyczepności na tego typu nawierzchniach wymaga zastosowania szeregu różnych i dokładnie określonych mechanizmów działania opon.

 

 Hamowanie na mokrej nawierzchni przy prędkości 80km/h (1)

 

 

 Hamowanie na śniegu przy prędkości 50 km/h (1)

 
 

Mechanizmy działania opon zimowych:

Efekt zazębiania się - Bieżnik opony odciska się na śniegu, dzięki czemu powstaje efekt zazębiania opony z zaśnieżoną nawierzchnią. Na uzyskanie tego efektu składa się kilka czynników, takich jak kierunkowa rzeźba bieżnika, duża ilość krawędzi, klocki wykonane ze specjalnej mieszanki gumowej i duża gęstość lameli.

Efekt „pazura” - Za efekt „pazura” odpowiedzialne są lamele. Działają one jak tysiące małych zaczepnych elementów chwytających nawierzchnię. Skuteczność tego efektu jest tym większa, im większa jest liczba lameli i im staranniej dopracowany jest ich kształt.

Efekt powierzchni styku z nawierzchnią - Im większa jest powierzchnia styku opony z nawierzchnią, tym lepsza jest jej przyczepność. Efekt ten ma szczególne znaczenie na oblodzonych nawierzchniach.

Efekt mieszanki gumowej - Jest on związany ze składem mieszanki gumowej bieżnika. Musi ona zachowywać odpowiednią elastyczność i być skuteczna w temperaturach poniżej +7°C. Optymalną przyczepność mieszanki bieżnika uzyskano dzięki dodatkowi krzemionki.

Dlaczego nie wystarczą opony całoroczne?

Opony całoroczne muszą zachować rozsądny zakres osiągów w jak największej ilości warunków. Opona całoroczna nigdy nie będzie wobec tego tak bezpieczna zimą, jak zimówka i dobra latem, jak opona letnia. Eksperci Euromaster nie rekomendują opon całorocznych szczególnie dla osób podróżujących w trudnych warunkach zimowych. Jeśli dysponujesz samochodem, który pokonuje niewielkie przebiegi głównie w mieście, możesz rozważać ze względów ekonomicznych montaż opon całorocznych, lecz pamiętaj, żeby zachować dużą ostrożność na nawierzchniach pokrytych śniegiem lub lodem.

KIEDY MUSIMY KUPIĆ NOWE OPONY

  • PRZEBITA OPONA – Niektóre uszkodzenia opony można naprawić lecz  musi ona zostać sprawdzona przez specjalistę. Tylko on może ustalić, czy nie nastąpiły uszkodzenia wewnętrznych elementów, co powoduje, że opona nie nadaje się do naprawy
  • ZUŻYTY BIEŻNIK - Wskaźnik zużycia opony wynoszący 1,6 mm oznacza minimalną dopuszczalną wysokość bieżnika. Różnica pomiędzy głębokością głównych kanałów/rowków dwóch opon zamontowanych na jednej osi nie może przekraczać 5 mm
  • WIDOCZNE OZNAKI STARZENIA NA OPONIE – wbrew ogólnej opinii, wiek opony nie ma dużego wpływu na jej parametry. Jeśli jest przechowywana w odpowiednich warunkach nie powinniśmy się martwić. Na okres eksploatacji opon może wpływać wiele czynników: warunki pogodowe, warunki przechowywania i używania, obciążenie, prędkość, ciśnienie, konserwacja itd. 
  • USZKODZENIA NA OPONIE – uszkodzenia opon spowodowane najechaniem na krawężnik, lub inną przeszkodę drogową mogą się przyczynić do powstawania szczelin, przetarć, przecięć lub zniekształceń opony. Powinny zostać dokładnie sprawdzone przez specjalistę od ogumienia. Eksperci Euromaster pomogą ustalić czy opona nadaje się do dalszej jazdy, naprawy, czy powinna zostać zastąpiona nową oponą
  • NIERÓWNOMIERNE / NADMIERNE ZUŻYCIE - Odbiegające od normy zużycie bieżnika w niektórych miejscach - na środku lub na bokach - często jest oznaką problemu mechanicznego, na przykład niepoprawnej zbieżności, usterki wyważenia, kłopotów z zawieszeniem lub skrzynią biegów. Może to być również skutek nieprawidłowego ciśnienia. W razie stwierdzenia najmniejszych nieprawidłowości należy skontaktować się ze specjalistą.
  • NIEWŁAŚCIWIE DOBRANE OPONY DO POJAZDU – Jeżeli nie masz pewności czy Twoje opony są dobrane właściwie, skorzystaj z porady naszych ekspertów

Zdecydowanie zalecane jest sprawdzanie stanu opon raz w tygodniu. Raz w miesiącu należy sprawdzić ciśnienie, głębokość bieżnika, sprawdzić oponę pod kątem uszkodzeń bocznych lub innych oznak nierównomiernego zużycia. W razie najmniejszych wątpliwości należy zasięgnąć opinii eksperta, aby potwierdzić, czy opony nadają się do użytku.

KUPIĆ CZTERY CZY DWIE OPONY?

Dopuszczalne jest posiadanie 2 rodzajów opon zamontowanych w pojeździe, pod warunkiem, że na kołach jednej osi/mostu  są identyczne co do marki, modelu, rozmiaru, oraz konstrukcji. Opony takie, muszą posiadać ten sam indeks prędkości oraz nośności. Teoretycznie zatem, można legalnie i bez obaw o zabranie nam przez policję dowodu rejestracyjnego mieć inne opony na przedniej, a inne na tylnej osi.

Warto jednak zasięgnąć rady eksperta i upewnić się czy taka konfiguracja w naszym aucie jest bezpieczna, oraz czy nie wpłynie negatywnie na zużywanie się innych części pojazdu. Zbyt duże różnice w wysokości bieżnika mogą powodować przyspieszone zużycie elementów układu napędowego i w najgorszych przypadkach prowadzić nawet do urwania wału napędowego lub rozsypania się np. przekładni planetarnej.

Dla wszystkich samochodów ze zintegrowanym napędem (na 4 koła), zaleca się wymianę 4 opon jednocześnie, aby zachować ten sam obwód toczny wszystkich opon. Zbyt duża różnica pomiędzy oponami zamontowanymi na dwóch osiach może w dłuższej perspektywie uszkodzić skrzynkę rozdzielczą. Zgodnie z prawem nawet w takim aucie wolno się jednak poruszać na oponach identycznych tylko na kołach jednej osi!

LEPSZE NA TYŁ!

W przypadku samochodów z napędem na jedną oś dopuszcza się montaż pary nowych opon (mniej zużytych) ale z zaleceniem ich montażu na tylnej osi, w celu uniknięcia zjawiska nadsterowności. Lepsze opony zamontowane z przodu to znaczne pogorszenie stabilności i kierowalności w nagłych sytuacjach awaryjnych na mokrej nawierzchni. Aby ograniczyć ryzyko poślizgu przy nagłych manewrach, wymagających szybkiego działania, zaleca się montowanie lepszych opon na tylnej osi, mimo pogorszenia drogi hamowania! 

Statystyki policyjne wskazują że zderzenia boczne zą bardziej niebezpieczne od kolizji czołowych. Odsetek osób rannych w wyniku zderzeń bocznych jest ponad 2 razy większy niż w przypadku czołowych lub tylnych. 

ROTOWANIE POZYCJI OPON

Stosowanie regularnej rotacji pomiędzy osiami, najlepiej co 7500 – 10000 km, pomaga utrzymać wszystkie opony w podobnym stanie i uniknąć powstania nierównomiernego zużycia. Każdy profesjonalny serwis ogumienia stosuje tą zasadę.

KILKA ZASAD, KTÓRYCH NALEŻY PRZESTRZEGAĆ PRZY WYMIANIE OPON

  • Wymieniaj 4 opony identycznego modelu: bardzo istotne jest, aby opony na tej samej osi były identyczne: ta sama marka, ta sama rzeźba bieżnika, identyczne wymiary i indeksy (prędkości i nośności)
  • Stosuj wymiary homologowane przez producenta pojazdu (ograniczyć zmiany, ewentualnie zasięgnąć opinii specjalisty)
  • Zakładaj lepsze opony na tylnej osi, w celu uniknięcia zjawiska nadsterowności
  • W przypadku auta 4X4 należy zawsze wymieniaj 4 identyczne opony tej samej marki

POMPOWANIE POWIETRZEM CZY AZOTEM?

Właściwe ciśnienie ma wpływ na żywotność opony, dlatego też eksperci Euromaster zalecają napompowanie kół azotem. Azot, z racji na swoje właściwości, zapobiegnie wahaniom ciśnienia, występującym pod wpływem zmian temperatur. Ponadto, ze względu na fakt, że azot nie wchodzi w reakcję z metalem, występuje mniejsze ryzyko wystąpienia rdzy na felgach. Opona napompowana azotem utrzymuje ciśnienie prawie pięciokrotnie dłużej niż opona napełniona powietrzem, co przekłada się również na trwałość opony i zawieszenia oraz zmniejsza zużycie paliwa.

Dzięki zastosowaniu azotu do napompowania kół:

  • zwiększysz swoje bezpieczeństwo w trakcie jazdy – szczególnie przy dużych prędkościach i wysokiej temperaturze
  • zadbasz o pewność prowadzenia oraz  komfort jazdy samochodem
  • wydłużysz życie swoich opon
  • zmniejszysz zużycie paliwa

GEOMETRIA PO WYMIANIE OPON

Dlaczego warto sprawdzić geometrię po założeniu nowych opon? Zakup opon to inwestycja na kilka lat. Większość kierowców przypomina sobie o potrzebie ustawienia geometrii dopiero w chwili, kiedy trudno już jest utrzymać kierunek jazdy. Wtedy bywa już za późno, ponieważ niewłaściwe zużycie opon powoduje, że korekta oraz naprawa nie jest możliwa. Nowe gumy przy złym ustawieniu geometrii zużyją się już po krótkim czasie.

Kontrola wraz z regulacją geometrii zawieszenia kosztuje w niezależnych serwisach zwykle od 60 do ok. 250 złotych – czyli najczęściej dużo mniej niż koszt jednej opony – a daje pewność, że nie zmarnujemy nowego ogumienia. W Euromaster usługa kontroli i regulacji geometrii wykonywana jest na najnowszych urządzeniach z wykorzystaniem laserowej technologii 3D. Pozwala to na niezwykłą precyzję ustawienia kątów. W przypadku samochodów wyposażonych w elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) po regulacji geometrii wykonywana jest niezbędna kalibracją jego ustawień.

 

JAK WYMIENIAĆ OPONY Z CZUJNIKAMI CIŚNIENIA TPMS

Od Listopada 2014 roku przepisy europejskie nałożyły obowiązek montowania czujników ciśnienia we wszystkich nowych samochodach. Jeśli Twoje auto posiada czujniki ciśnienia, powinieneś szczególną uwagę poświęcić prawidłowemu montażowi i kalibracji czujników. Wymiana opon z czujnikami w serwisach nieposiadających odpowiednich kompetencji może zakończyć się uszkodzeniem czujników, bądź nieprawidłowymi odczytami w czasie jazdy. Szukaj rekomendowanych serwisów, które stosują dobre praktyki branżowe, mają kompetentnych pracowników oraz zostały przeszkolone w zakresie obsługi kół z czujnikami ciśnienia i dysponują odpowiednim sprzętem diagnostycznym.

Więcej o czujnikach TPMS przeczytasz w naszym artykule 

 

JAK WYMIENIAĆ OPONY TYPU RUNFLAT

Opony typu RunFlat są bardzo wygodnym rozwiązaniem, dla aut bardziej narażonych na przebicia ogumienia. Pozwalają na dalszą jazdę nawet po utracie ciśnienia. Większość użytkowników takich opon nawet nie zdaje sobie sprawy że ich auto jest wyposażone w inny rodzaj opon, oraz że wymagają one specjalnego sprzętu do wymiany ogumienia. Mechanicy próbują sobie radzić podczas wymiany takich opon za pomocą zwykłych montażownic,  łomów oraz innych improwizowanych narzędzi, lecz takie działania z dużym prawdopodobieństwem przyczynią się do uszkodzenia elementów koła. Warto zatem wybrać serwis, który posiada specjalną maszynę do obsługi opon runflat, oraz poinformować serwis o posiadaniu tego typu opon.

 

GDZIE WYMIENIAĆ OPONY

Mogłoby się wydawać, że wymiana opon to bardzo prosta czynność i nie wymaga szczególnych umiejętności. Nieprawidłowy montaż, zaniedbania, oraz czystość serwisu mogą mieć wpływ na nasz komfort, bezpieczeństwo oraz zużycie części samochodu. Wybierając warsztat powinniśmy się sugerować kilkoma ważnymi czynnikami.

WYBIERZ SERWIS EUROMASTER

  • Profesjonalny sprzęt – kluczowe znaczenie dla poprawnie wykonanej usługi ma maszyna do montażu opon na feldze, oraz wyważarka. Wysokiej jakości sprzętu z obsługą opon runflat, oraz dużych rozmiarów nisko profilowych nie powinniśmy się spodziewać w sezonowych warsztatach powstających przy centrach handlowych. Tanie montażownice, lub improwizowane metody wymiany opon mogą przyczynić się do uszkodzenia felgi lub opony.
  • Wykwalifikowany personel – Wykwalifikowani specjaliści Euromaster w odróżnieniu od sezonowych pracowników są w stanie pomóc we właściwym doborze opon. Dopasują opony z  odpowiednią homologacją, indeksem prędkości oraz indeksem nośności.  Nasi eksperci są również przeszkoleni z obsługi i montażu opon z czujnikami TPMS, co ma kluczowe znaczenie podczas wymiany opon w nowszych pojazdach.
  • Materiały wysokiej jakości - Na jakość usługi mają wpływ również akcesoria używane podczas montażu. Wentyle, nakrętki, ciężarki, płyny, kleje oraz pasty do montażu nie mogą być sposobem na generowanie oszczędności.
  • Dbałość o szczegóły – zamiast rzucać śruby na ziemie, serwisant powinien umieścić je w czystym miejscu. Skontrolowanie stanu zaworów, oczyszczenie felgi i opony, zabezpieczenie obręczy felgi plastikowymi nakładkami, stosowanie preparatów uszczelniających to tylko kilka najważniejszych punktów o których powinien pamiętać serwis podczas wymiany opon. Opony podczas wyważania muszą być dokładnie wyczyszczone, ponieważ ma to wpływ na dokładność ich wyważenia.
  • Dodatkowe usługi serwisie -  oprócz montażu i wyważania warto zainteresować się dodatkowymi usługami takimi jak: pompowanie opon azotem, ustawianie zbieżności oraz geometrii kół. Skorzystanie z pełnego pakietu usług zapewni nam bezpieczną jazdę i dłuższą eksploatacje jednego kompletu ogumienia. Ciekawą alternatywą dla ciasnych piwnic oraz garaży jest przechowalnia opon, czyli tak zwany hotel dla opon. Jest to usługa dostępna w większości serwisów Euromaster.
  • Możliwość zakupu opon i części – w chwili gdy przyjeżdżamy na wymianę opon i okazuje się, że nasza opona nie nadaje się do montażu dobrze jest mieć alternatywę w postaci zakupu nowego kompletu (minimum 2 opony). Wymiany mogą również wymagać inne części koła – wentyle, felga, czujniki ciśnienia. W zależności od popularności części, możemy liczyć na to że serwis Euromaster będzie w stanie zaoferować nam wymianę zużytych części podczas jednej wizyty.

JAK PRZECHOWYWAĆ ZDJĘTE KOŁA.

SKORZYSTAJ Z HOTELU DLA OPON I OTRZYMAJ PREZENT

Opony można bardzo łatwo zniszczyć w wyniku niewłaściwego składowania. Przygotowaliśmy poradnik dotyczący właściewego przechowywania opon.

Zobacz co o wymianie opon mówi nasz zaprzyjaźniony ekspert motoryzacyjny - Waldemar Florkowski

wymiana opon