Uszkodzona opona

Uszkodzona opona

Typy i przyczyny uszkodzeń

Znajdź najbliższy serwis Euromaster Fotolia_83805485_M_green - Kopia

Niewłaściwy styl jazdy i brak rozwagi podczas pokonywania przeszkód na drodze  natychmiast odbija się na ogumieniu i innych częściach zawieszenia. Ruszanie z piskiem opon, ostra jazda na zakrętach oraz brutalne hamowanie mogą być zabójcze dla naszych opon. Szczególnie narażone są one na uszkodzenia związane z nagłym hamowaniem  bez systemu ABS.

Prawidłowy montaż

Uszkodzenia_opon.jpg

To czy nasza opona jest dobrze wyważona, oraz ułożona na feldze ma również duże znaczenie. Źle zamontowana lub źle dobrana opona może ulec zniszczeniu w wyniku zsunięcia się z felgi. Takie zdarzenie może mieć fatalne skutki dla bezpieczeństwa na drodze.

 

Ciśnienie pod kontrolą

Zawsze  każdym wypadku,  musimy pamiętać o utrzymywaniu właściwego ciśnienia w ogumieniu. Zbyt wysokie ciśnienie powoduje nadmierne i przyśpieszone zużycie środkowej części czoła bieżnika, co powoduje wysokie naprężenia konstrukcji opony. Zbyt niskie ciśnienie sprawia, że opona nadmiernie się odkształca i jest zbyt plastyczna powodując zrwost temperatury niszcząc konstrukcję opony. Środkowa część opony nie przylega wtedy drogi,kontakt z nawierzchnią jest przenoszony tylko na krawędzie bieżnika, które szybko się  ścierają,  Brak pełnej przyczepności opony do powierzchni, może mieć fatalne skutki dla bezpieczeństwa na drodze.

Luzy w zawieszeniu

Nierównomierne ścieranie czoła i boków bieżnika może też świadczyć o nadmiernych luzach w zawieszeniu i układzie jezdnym. Dzięki regularnym kontrolom i podczas okresowych badań technicznych pojazdu, można zawczasu zapobiec niepotrzebnemu zużyciu opon poprzez naprawę i wymianę zużytych elementów zawieszenia.

Niesprawne amortyzatory, poza zagrożeniem bezpieczeństwa jazdy, powodują nadmierne zużycie bieżnika.

Geometria

page-image-geometria2.png

Pisk pochodzący z opon przy pokonywaniu zakrętów nawet przy niskich prędkościach może świadczyć o niewłaściwej geometrii zawieszenia. Innym symptomem złych nastawień zawieszenia jest zużycie bieżnika po ich wewnętrznej lub zewnętrznej części, w zależności od tego czy mamy problem ze zbieżnością czy rozbieżnością osi pojazdu.

Pisk pochodzący z opon przy pokonywaniu zakrętów nawet przy niskich prędkościach może świadczyć o niewłaściwej geometrii zawieszenia. Innym symptomem złych nastawień zawieszenia jest zużycie bieżnika po ich wewnętrznej lub zewnętrznej części, w zależności od tego czy mamy problem ze zbieżnością czy rozbieżnością osi pojazdu.