Jak auto może zadbać o twoje bezpieczeństwo?

Jak auto może zadbać o twoje bezpieczeństwo?

Poznaj najpopularniejsze systemy

Znajdź najbliższy serwis Euromaster Fotolia_95415735_S

Tajemnicze dla wielu kierowców skróty oznaczają często systemy, od których zależy twoje bezpieczeństwo na drodze. Dobrze więc znać przynajmniej najważniejsze z nich.

 

 

Poznaj najpopularniejsze systemy

Wiesz, że to najwyższy czas na kupno nowego auta. Jako głowie rodziny zależy ci na tym, by samochód był przede wszystkim bezpieczny, więc przeglądając oferty szczególną uwagę zwracasz na znajdujące się na pokładzie systemy. Trzyliterowe zwykle skróty nic ci jednak nie mówią. Tymczasem to właśnie od nich w dużej mierze zależy to, czy na miejsce dojedziecie bez przykrych niespodzianek. Warto więc poznać najpopularniejsze systemy bezpieczeństwa.

ABS

Tego skrótu nikomu chyba nie trzeba wyjaśniać. Pierwszy raz pojawił się w modelu Jensen FF w 1969, a czterdzieści lat później nie było tylko w co czwartym aucie. ABS, czyli Anti-Lock Braking System zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania, dzięki czemu nawet przy silnym naciśnięciu hamulca twoje auto nie wpadnie w poślizg. Gdy co najmniej jedno koło samochodu przestaje się obracać, różnice siły hamowania na poszczególnych kołach powodują utratę sterowności auta. By temu zapobiec, wprowadzono system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania. System działa symulując hamowanie pulsacyjne, ale robi to znacznie dokładniej niż człowiek i z większą częstotliwością, gdyż pozwala na utrzymanie współczynnika poślizgu koła na poziomie 10-30%. W takich warunkach sterowność pojazdu zachowana jest na o wiele wyższym poziomie (koła wciąż mogą przenosić stosunkowo wysokie siły poprzeczne odpowiedzialne za sterowność), a jednocześnie współczynnik przyczepności pozostaje na wysokim poziomie co pozwala na skrócenie drogi hamowania. 

System kontroluje obroty kół podczas hamowania za pomocą czujników ABS (czujniki Halla). Cykle redukcji siły hamowania są bardzo szybkie stąd te odczuwamy drganie po pedałem podczas hamowania awaryjnego. 

 

EBD

Elementem układu hamowania jest też EBD. Pod tym skrótem ukrywa się system Electronic Brakeforce Distribution, czyli elektroniczny rozdział sił hamowania. Wraz z ABS-em standardowo znajduje się na pokładzie większości produkowanych dziś samochodów, wspomagając go i zapewniając bezpieczne hamowanie nawet na zakręcie i w nagłych sytuacjach. Działanie EBD polega na automatycznym dopasowaniu siły hamulca na każdym kole.

 

ASR

Ten skrót oznacza z kolei system kontroli trakcji – z angielskiego acceleration slip regulation. Zapobiega buksowaniu kół przy przyspieszaniu, a tym samym – poślizgowi auta. Gdy wykryje, że jedno z kół wpadło w poślizg, automatycznie ogranicza jego prędkość, wykorzystując hamulce, odłączając lub opóźniając zapłon czy przymykając przepustnicę. W zależności od producenta auta, system może nazywać się też TSC, TRC, DSC lub TC.

 

ESP

W bezpiecznym pokonywaniu zakrętów pomaga natomiast ESP. Kontrolując pracę ABS i ASR, stabilizuje tor jazdy na zakrętach, kontrolując pracę kół. Gdy czujnik wykryje, że samochód wpada w poślizg, blokuje tylną (w przypadku podsterowności) lub przednią (jeśli auto stanie się nadsterowne) oś. Niektórzy producenci wyposażają swoje samochody również we wspomagający go system DSR, który w razie poślizgu pomoże ci z niego wyjść poprzez delikatne manewrowanie kierownicą

AEB

ESP i ABS łączy to, że ocena w testach uderzeniowych Euro NCAP uzależniona jest od tego, czy samochód jest w nie wyposażony. Od kilku lat instytucja bierze pod uwagę także system AEB, który, najczęściej wykorzystując radary, wykrywa różnego typu przeszkody na drodze, takie jak pieszy czy inny samochód. Jeśli dostrzeże jedną z nich, ostrzega kierowcę i pozostałe osoby znajdujące się na drodze, uruchamiając światła ostrzegawcze lub klakson, w razie konieczności rozpoczynając awaryjne hamowanie.

 

BAS

W takich sytuacjach przydatny okazuje się też system BAS, czyli Brake Assistance System. Wykrywa on sytuację, w których konieczne jest nagłe hamowanie i korzystając z mechanizmów ABS-u zwiększa do największego dostępnego poziomu ciśnienie w układzie hamulcowym, czasem też uruchamiając światła awaryjne.

 

LDW

Jeszcze groźniejsze od pojawiających się niespodziewanie przeszkód może być zjechanie z właściwego pasa ruchu, spowodowane na przykład zmęczeniem. Zapobiega mu system LDW, czyli Lane Departure Warning. Jego kluczowym elementem jest kamera, która przekazuje obraz do komputera pokładowego. Kiedy ten dostrzeże, że zmieniłeś pas ruchu bez włączenia kierunkowskazu, powiadomi cię o tym sygnałem dźwiękowym lub wibracją fotela.

BLIS

Volvo to firma, która zasłynęła niegdyś wprowadzeniem biodrowo-ramiennych pasów bezpieczeństwa. Szwedzka firma nie spuszcza z tonu i nadal opracowuje rozwiązania, dzięki którym podróż autem staje się mniej ryzykowna. Jednym z nich jest BLIS – system, który informuje cię o tym, co dzieje się w martwym polu. Dzięki kamerom umieszczonym w obudowie bocznych lusterek wykrywa obiekty znajdujące się w martwym polu i ostrzega cię przed nimi zapaleniem lampek znajdujących się obok kamer.