Syntetyczny czy Mineralny

Syntetyczny czy Mineralny

Czym różni się olej mineralny od syntetycznego

Znajdź najbliższy serwis Euromaster mineralny_vs_syntetyczny

Najważniejsze przy doborze oleju do silnika jest to aby kierować się zaleceniami producenta pojazdu odnośnie lepkości i  klasy jakości środka smarnego. Tutaj pomocą służą pracownicy serwisów, instrukcje obsługi pojazdów lub konfiguratory dostępne na stronach www producentów olejów. Generalnie jeśli silnik nie jest zużyty- czyli jego osiągi są w normie, nie zużywa oraz nie gubi oleju w nadmiernych ilościach, to warto zastosować produkt syntetyczny, jeśli taki jest dopuszczalny.

Z czego składa się olej silnikowy?

Podstawą każdego środka smarnego stosowanego w silniku spalinowym jest tzw. baza olejowa. Rozróżniamy bazy mineralne oraz syntetyczne i na tej podstawie określamy rodzaj oleju. Istnieją także produkty półsyntetycznego, gdzie stosowana jest mieszanina obydwu tych baz w różnych proporcjach.

Baza mineralna

Powstaje w wyniku procesu rafinacji ropy naftowej i jej dalszego uszlachetniania. Ze względu na naturalne pochodzenie produktu ciężko jest uzyskać wysoką jakość i powtarzalność parametrów. Zaletą jest niska cena.

Baza syntetyczna

Otrzymywana jest w wyniku syntezy chemicznej. Charakteryzuje się dobrą odpornością na utlenianie pod wpływem wysokiej temperatury i pozostaje płynna  w bardzo niskich temperaturach. Z jej zastosowaniem łatwiej jest uzyskać produkt o bardzo wysokich i wszechstronnych parametrach.

Inne składniki oleju silnikowego

Pozostałe składniki oleju to różne dodatki uszlachetniające, wśród których wymieniamy:

  • Detergenty i dyspergatory- przeciwdziałają powstawaniu i odkładaniu się osadów w silniku
  • Inhibitory utleniania i inhibitory korozji- dodatki przeciwzużyciowe i zapobiegające korozji elementów silnika
  • Modyfikatory lepkości- stabilizują lepkość w funkcji temperatury
  • Depresatory- obniżają temperaturę płynięcia oleju, czyli jego zdolność do smarowania w niskich temperaturach

W przypadku nowoczesnych środków smarnych ilość dodatków stanowi nawet 50%  objętości gotowego produktu. Szczególnie popularne ostatnio dodatki to polimery pozwalające uzyskać niską lepkość oleju (np. klasy 0W20) z zachowaniem właściwości smarujących.

Mineralny kontra syntetyczny

Syntetyczny

W przypadku nowoczesnych silników wymagania odnośnie oleju są ogromne. Ze względu na normy emisji spalin także olej silnikowy musi być ekologiczny- zapewniać niskie opory ruchu, czyli oszczędność paliwa oraz jak największą moc jednostki napędowej. Ponadto każdy silnik spala choćby minimalne ilości oleju- uszczelnienie tłoka w cylindrze nie jest idealne. Wymaga to od oleju jak najmniejszej zawartości popiołów, które mogłyby przedostać się do atmosfery lub zatkać katalizator albo filtr cząstek stałych. Producenci samochodów dążą do stosowania małych, ale efektywnych silników, w których emisja ciepła jest ogromna, a pojemność miski olejowej coraz mniejsza. Wysoko obciążonym podzespołem jest także stosowana powszechnie dziś turbosprężarka, w której łożyska obracają się z prędkością nawet 250 tys obr/min. Wszystkie te wymagania preferują w zastosowaniu wyłącznie produkty syntetyczne. Tylko w przypadku ich użycia możliwe jest wyprodukowanie środków smarnych o dużym wskaźniku lepkości czyli takich które są wystarczająco płynne podczas mrozów i dobrze chronią silnik w wysokich temperaturach zachowując jednocześnie małe opory ruchu- większość nowoczesnych silników pracuje więc na olejach o klasie lepkości 5W30, 0W30 a nawet 0W20 czyli potocznie mówiąc bardzo wodnistych.  Kolejnym problemem jest przebieg pomiędzy wymianami- dziś producenci określają go nawet na ponad 30000 km. Dla oleju to ogromne wyzwanie, musi on być odporny na utlenianie i produkty dostające się do niego z komory spalania silnika czyli kwaśne związki chemiczne i sadzę.

olej-syntetyczny-vs-mineralny-01 

Różnica w wielkości i jednorodności związków chemicznych powodująca zmniejszenie tarcia przy użyciu oleju syntetycznego.

Mineralny

Jego zaletą nie jest tylko niska cena. Taki produkt co prawda nigdy nie ma tak szerokich parametrów jak jego syntetyczny odpowiednik, ale posiada zalety szczególnie istotne w przypadku starszych silników. Mniejsza zawartość substancji myjących ogranicza wypłukiwanie zgromadzonych złogów i nagarów w silniku o dużym przebiegu i wyklucza niebezpieczne ryzyko zatkania magistrali olejowej. Inną zaletą jest lepsza współpraca bazy mineralnej z elastomerami wykorzystywanymi do uszczelniania silników, wpływa to na ograniczenie wycieków oleju w starszych silnikach.

Autor

Michał Lewandowski Euromaster STAROŚCIK