Jak sprawdzić stan opon

Jak sprawdzić stan opon

Dlaczego warto kontrolować stan ogumienia w samochodzie

Znajdź najbliższy serwis Euromaster stan opon

Kontrola stanu ogumienia w samochodzie to nie tylko sprawdzenie głębokości bieżnika, które u większości kierowców stało już się nawykiem. To czy stan opony jest wystarczający do bezpiecznej i komfortowej jazdy zależy od szerszej kontroli, radzimy jak ją przeprowadzić.

Wiek opon

Opony, których data wyprodukowania przekracza już 10 lat i więcej - nie powinny być używane w pojazdach. Oczywiście na takim ogumieniu ciągle będziemy mogli jeździć po jezdni, lecz właściwości takiej opony bardzo się obniżą, zwiększając możliwość wystąpienia awarii i ewentualnych usterek. To czy opony nie były przez ten czas używane nie zmienia faktu, że poruszanie się na nich będzie nadal dość niebezpieczne.

Głębokość bieżnika

stan opon_0000_glebokosc bieznika.jpg

Aby poruszać się samochodem po drodze zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, bieżnik opon, w które jest wyposażony musi mieć głębokość większą niż 1,6mm. Aby sprawdzić stan bieżnika wystarczy spojrzeć na znacznik zużycia opon (TWI - mostek między poszczególnymi klockami bieżnika) albo zweryfikować głębokość bieżnika miarą lub nawet breloczkiem wyposażonym w taki miernik. W warunkach rzeczywistych poziom 1,6mm można nazwać już krytycznym, dlatego opony letnie zaleca się zmienić na nowe gdy rzeźba bieżnika będzie mniejsza nić 3mm.

Opony zimowe należy wymienić, gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej 4mm. Wtedy opony zachowują wszystkie swoje atrybuty i jesteśmy pewni, co do najwyższego stopnia bezpieczeństwa, które jest dla nas najważniejsze. 

Ciśnienie pod kontrolą

stan opon_0001_cisnienie pod kontrola.jpg

Przed wieloma uszkodzeniami ogumienia uchroni nas utrzymanie prawidłowego poziomu ciśnienia w oponach. Warto trzymać się wytycznych zalecanych przez producenta i sprawdzać ciśnienie raz na dwa tygodnie. Jeżeli na regularną kontrolę brakuje nam czasu, to postaraj się zwrócić uwagę na wygląd opony w przypadku, gdy jeździsz z dużym obciążeniem, masz podejrzenia, bo otarłeś bok opony, wjechałeś w dziurę, najechałeś na krawężnik. Silne uderzenie tego typu może spowodować zerwanie osnowy opony – osłabienie jej struktury. W takim miejscu zazwyczaj pojawia się bąbel, gdy podczas jazdy pęknie spowoduje gwałtowny spadek ciśnienia w oponie, co może poskutkować utratą panowania nad naszym pojazdem. 

Stan wizualny

stan opon_0002_stanwizualny.jpg

Warto się dobrze przyjrzeć oponie, osadzone w bieżniku opony kamyczki możemy usunąć, ale tylko nieostrym narzędziem. Sprawdzamy też oponę pod względem uszkodzeń eksploatacyjnych, czyli takich, które powstają w trakcie używania naszych opon. Dokonujemy diagnozy czy w oponie nie tkwią ciała obce (np. szkło, gwoździe czy kawałki metalu) czy nie ma ubytków w strukturze lub nie jest przecięta albo popękana, czy opona nie ma nieregularności i wybrzuszeń, czy bieżnik i inne elementy opony są na swoim miejscu i wyglądają odpowiednio. Bardzo ważną kwestią jest czy bieżnik opon zużywa się równomiernie. Drżenie kierownicy lub ściąganie pojazdu na któryś bok może wskazywać na uszkodzenie eksploatacyjne opon. Zły dobór i montaż felg, nieprawidłowy montaż opon i wspominany wcześniej niewłaściwy poziom ciśnienia w oponach jest najczęstszą przyczyną uszkodzeń. 

Uszkodzenia fabryczne

Wadliwy proces produkcyjny jest źródłem uszkodzeń fabrycznych opony. Takie wady to najczęściej błędna formuła użytej mieszanki, brak jednorodności opony, użycie starych lub tanich materiałów i surowców, wady gumy boku, wady konstrukcyjne, niewyrównoważenie opony a nawet (jeszcze przed jazdą) występowanie ciał obcych w oponach. Sprawdzamy czy toczenie opony powoduje hałas, wibracje, drżenia kierownicy lub zwiększone zużycie paliwa. Jeżeli samochód ma tendencję do ściągania w lewo lub w prawo jest to objaw niejednorodności opony. Gdy pojawią się problemy z wyważeniem opony lub bieżnik opony, elementy zawieszenia i łożyska nienaturalnie się zużywają to efekt niewyrównoważenia opony – mechanik lub wulkanizator powinien to zauważyć. 

 

Odradzamy napraw opon wykonanych samodzielnie. Jeżeli zauważyłeś jakieś uszkodzenie lub nieprawidłowość natychmiast udaj się do serwisu wulkanizacyjnego na profesjonalny przegląd opon. Najważniejsze jest dla nas bezpieczeństwo, dlatego zapraszamy do naszych serwisów!