Samodzielny montaż opon

Samodzielny montaż opon

czy wymiana w profesjonalnym serwisie?

Znajdź najbliższy serwis Euromaster page-image-wymiana-opon

Samodzielny montaż opon wydaje się być korzystny z punktu widzenia oszczędności czasu oraz pieniędzy, ale czy tak jest naprawdę?

Samodzielny montaż opon

Fotolia_179143287_M.jpg

Samodzielny demontaż i montaż opony na feldze teoretycznie jest możliwy, ale w praktyce  jeśli nie posiadasz do tego odpowiedniego zestawu narzędzi oraz maszyn specjalistycznych, to narażasz się na koszty spowodowane uszkodzeniem opony oraz felgi. Gdy na rynku samochodowym „królowały” opony dętkowe to posiadacze aut sami potrafili w garażu  wymienić oponę czy naprawić dętkę, ale to dlatego, że była to zupełnie inna konstrukcja opony niż obecnie. Oczywiście była możliwość uszkodzenia dętki przy samodzielnym demontażu i montażu opony, ale dla niektórych nie stanowiło to problemu. Obecnie korzystając z opon bezdętkowych niemożliwe jest żeby bezinwazyjnie zdemontować i zamontować samodzielnie oponę. Wbrew opinii wymiana opony nie należy do łatwych. Profesjonalny serwis posiada przeszkolony personel, który zna i przestrzega procedur przy wymianie opon, a zwłaszcza w kołach wyposażonych w czujniki ciśnienia (tpms).

Więcej na temat wymiany opon

wymiana pełnych kół na własną rękę

O ile samodzielna wymiana opon na felgach jest niewykonalna, to wymiana kompletnych kół przedstawia się już nieco inaczej i nie wydaje się zbyt skomplikowaną czynnością. Na pozór czynności związane z podniesieniem auta, odkręceniem, przykręceniem koła oraz opuszczeniem nie należą do trudnych, ale w praktyce może to wyglądać inaczej. Podkładając niepoprawnie lewarek, który jest na wyposażeniu auta, może on się zsunąć i spowodować szkody. Problemem może się okazać również zapieczona śruba w kole lub nakrętka. Klucz fabryczny, który jest na wyposażeniu, może nie wystarczyć, a przy nieodpowiedniej technice może dojść nawet do uszkodzenia piasty lub szpilki koła. Jeśli nawet uda się „profesjonalnie” wykonać powyższe czynności to zostaje jeszcze kwestia dokręcenia śrub z odpowiednią siłą i wyważenie kół. Co prawda można dokręcić śruby „na oko”, ale może to skutkować przeciągnięciem śruby lub odkręceniem się koła. Co do wyważenia kół, to konieczna jest wizyta w serwisie.

Biorąc pod uwagę powyższe, wydaje się, że wizyta w profesjonalnym serwisie jest jedynym najlepszym rozwiązaniem. Specjalista oceni czy opony nadają się do dalszego użytkowania, zamontuje opony zgodnie z procedurami, dokręci śruby kluczem dynamometrycznym, napompuje odpowiednie ciśnienie. Przy okazji oceni zużycie klocków hamulcowych i zawieszenie.

Pamiętaj!

Koło (opona) jest to jedyny element pojazdu, który ma bezpośrednią styczność z nawierzchnią. Bezpieczeństwo jest najważniejsze, więc zostaw wymianę opon profesjonalistom.