Auto w czasie Zimy

Auto w czasie Zimy

Jak przygotować auto do zimy

Znajdź najbliższy serwis Euromaster auto-zima

Aby cieszyć się w pełni bezpieczeństwem, komfortem jazdy i sprawnością naszego auta, warto przygotować go do nadchodzących warunków atmosferycznych. Wykonanie kilku prostych czynności zanim temperatura za oknem spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza sprawi, że podróżowanie będzie bezpieczniejsze, a my będziemy mniej narażeni na stłuczki i groźne wypadki.

Przede wszystkim opony

wymiana-opon.jpg

Opony to jedyne części pojazdu które zapewniają nam kontakt z drogą, odpowiadają za precyzje prowadzenia, drogę hamowania, oraz pozwalają nam wyjechać z zaspy. Ponieważ parametry opon letnich znacząco różnią się od opon zimowych, powinniśmy w pierwszej kolejności zaplanować wizytę w serwisie w celu wymiany ogumienia na zimowe. Opony zimowe wykonane są miękkiej mieszanki gumy, co sprawia że lepiej trzymają się mokrej i zaśnieżonej nawierzchni, a nawet lodu. Przy jednakowych prędkościach zimowe opony umożliwiają wjazd na ośnieżoną drogę o nachyleniu do 13%, [i]podczas gdy opony letnie zawodzą już przy nachyleniu powyżej 4%*. Nie czekajmy jednak, aż spadnie pierwszy śnieg. Opony zimowe będą nam potrzebne gdy tylko temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza.

Ogromny wpływ na trakcję ma także zupełnie inny kształt i rodzaj bieżnika. Większa głębokość bieżnika, oraz specjalne kanały i rowki lepiej odprowadzają wodę, błoto i śnieg. Nawet, gdy zima wydaje się być bardzo łagodna, a na ulicach nie ma śniegu, opony zimowe pomogą nam uniknąć niebezpiecznych poślizgów, aquaplaningu oraz znacznie skrócą naszą drogę hamowania. Przytłaczająca większość wypadków, do których dochodzi zimą, to zdarzenia na suchych (57%*) lub mokrych (35%*) drogach.[ii]

Oczywiście wiele osób, które głównie używają auta do pokonywania niewielkich dystansów w mieście  niechętnie decyduje [S1] się na zakup 2 kompletów opon, a następnie na sezonową wymianę. Alternatywą dla takich osób są opony wielosezonowe posiadające homologacje zimową. Zakup opon wielosezonowych to zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż jazda tylko na oponach letnich lub zimowych przez cały rok. Miejmy jednak na uwadze, że podróżowanie na takich oponach po drogach szybkiego ruchu, lub słabo odśnieżonych trasach podmiejskich będzie dużo trudniejsze i niebezpieczne, niż na tradycyjnych oponach zimowych.

Sprawdź głębokość bieżnika oraz stan gumy

Głębokość bieżnika opon zimowych zapewniająca optymalne osiągi powinna wynosić nie mniej niż 3-4 mm, pomimo tego, że w świetle prawa głębokość bieżnika opon musi wynosić co najmniej 1,6 mm . Jeśli Twoje opony są starsze niż 6 lat, warto przyjrzeć im się z bliska. Z czasem guma traci swoje właściwości (starzeje się), szczególnie jeśli przechowywana jest w złych warunkach. Warto zamiast piwnicy czy poddasza wybrać hotel dla opon w serwisach Euromaster, gdzie opony przechowywane są w odpowiedniej temperaturze, z daleka od chemikaliów i promieni UV.

Przeczytaj więcej na temat przechowywania opon

Unikaj opon używanych

Zakup opon używanych może zakończyć się niemiłą niespodzianką. Mogą być krzywe, sparciałe albo mieć uszkodzoną wewnętrzną lub zewnętrzną strukturę (dotyczy to opon z aut powypadkowych). Taka opona jest bardziej narażona na utratę przyczepności lub uszkodzenia mechaniczne.  Pozorne oszczędności na zakupie opon mogą się przyczynić do awarii takiej opony na drodze, stłuczki a nawet uszkodzenia całego pojazdu.

Pamiętajmy, że każdy wulkanizator ma obowiązek przyjąć zużyte opony, jeśli mu je dostarczymy.

Jedziesz w góry? Zabierz ze sobą łańcuchy śniegowe.

Łańcuchy śniegowe Michelin

Osoby które mieszkają, lub planują wyjazd w terenach górskich lub z dala od głównych dróg, powinny pomyśleć o zakupie łańcuchów śniegowych, które ułatwią nam poruszanie się po ciężkim terenie. Warto od razu przećwiczyć ich zakładanie, aby nie tracić czasu na naukę w trasie, kiedy będziemy zmuszeni ich użyć w nagłym przypadku. Przy zakupie dobierzmy ich odpowiedni rodzaj i zakres wymiarowy.

Szyby, wycieraczki i płyn do spryskiwaczy

wycieraczki-i-płyn-do-spryskiwaczy.jpg

Kolejny podstawowy i bardzo ważny punkt to wymiana płynu do spryskiwaczy na zimowy, oraz sprawdzenie stanu wycieraczek. Gdy temperatura spadnie poniżej zera, letni płyn  zamarznie, a zużyte wycieraczki nie będą w stanie odprowadzić zanieczyszczeń z szyby. Dlatego, gdy tylko zaczną się nocne przymrozki, wylejmy to, co pozostało w zbiorniku po lecie i wlejmy płyn zimowy. Warto również zadbać o dokładne wyczyszczenie i odtłuszczenie szyb. Wewnętrzne strony szyb pojazdu można pokryć preparatem ograniczającym osiadanie na ich powierzchni pary wodnej. Zewnętrzną powierzchnię można pokryć „niewidzialną wycieraczką” , jednak jej działanie nie każdemu przypadnie do gustu. Przed nadejściem dużych mrozów warto zastanowić się nad zleceniem wypełnienia drobnych uszkodzeń w szybie czołowej. Zamarzająca woda może spowodować powiększanie się usterki, a szyba, którą początkowo można było odratować, będzie nadawała się tylko do wymiany. Wypełniać można odpryski i uszkodzenia, których powierzchnia nie przekracza rozmiarów pięciozłotówki. Pamiętajmy że jazda z uszkodzoną szybą możne skutkować mandatem karnym w wysokości 250zł, a nawet zabraniem dowodu rejestracyjnego.

Oświetlenie

regulacja-swiatel.jpg

W okresie zimowym znacznie częściej podróżujemy po zmierzchu. Sprawne żarówki nie tylko oświetlają drogę przed nami, ale sprawia że jesteśmy bardziej widoczni. Sprawdź czy w Twoim aucie wszystkie żarówki są sprawne, wymień te przepalone lub świecące słabiej, a następnie odwiedź diagnostę, który prawidłowo ustawi ich kąt padania. Unikniesz w ten sposób oślepiania  pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka, oraz zapewnisz sobie lepszą widoczność w nocy.

Podczas ustawiania świateł usuń ciężkie przedmioty z bagażnika, oraz sprawdź ciśnienie w oponach, aby korekta świateł była właściwa.

Żarówki słabej jakości, lub te o mocniejszym strumieniu świetlnym mogą zużywać się szybciej.  Warto wyposażyć się w zapasowy komplet, oraz zapoznać się ze sposobem ich montażu. Jadąc źle oświetlonym pojazdem narażamy się na duże niebezpieczeństwo, a także 100-złotowy mandat i dwa punkty karne. To o wiele więcej niż cena kompletu żarówek renomowanej firmy.

Przygotowanie wnętrza, wymiana dywaników

Zwykłe „letnie” tekstylne dywaniki samochodowe nie sprawdzają się w sezonie zimowym. Przypuszczają wodę, która zatrzymuje się pod wykładziną podłogi i powoduje parowanie szyb, oraz korozję wnętrza pojazdu. Gumowe dywaniki, swoją estetyką mogą odstraszać, lecz pomogą nam pozbyć się  niechcianej wody i zanieczyszczeń.

Uszczelki i zamki

Gumowe uszczelki w drzwiach i klapie bagażnika posmaruj specjalnym środkiem pielęgnacyjnym z silikonem lub wazeliną techniczną. Zapobiegnie to przymarzaniu uszczelek i ich uszkodzeniu podczas otwierania samochodu w niskiej temperaturze. Zamki też warto posmarować środkiem zapobiegającym zamarzaniu. Warto również zainwestować w odmrażacz do zamków i trzymać go w kieszeni.

Karoseria

Gdy temperatury spadną poniżej 0℃, a drogowcy wyruszą nam z pomocą stosując sól drogową, karoseria naszych pojazdów będzie narażona na dużo większe uszkodzenia. Zanim do tego dojdzie warto uzupełnić ubytki lakieru, usunąć wszelkie oznaki korozji oraz zabezpieczyć nadwozie woskiem lub innym środkiem konserwującym. 
Pamiętajmy, aby usuwać z rynienek i zagłębień nadwozia wszelkie zanieczyszczenia. Zbierają się w nich m.in. liście, które zatrzymują wodę i tworzą doskonałe warunki do rozwoju korozji. Co ciekawe, szczególnie narażone na rdzę i korozje są auta garażowane!

Mycie auta zimą to nie lada wyzwanie. Błoto pośniegowe, lód, i sól drogowa nie schodzą tak łatwo gdy na zewnątrz panują ujemne temperatury. Pomijając kwestie komfortu, mycie auta gorącą wodą w czasie mrozu źle wpływa na lakier. Zanim zdążymy wysuszyć auto, może okazać się że jest ono już pokryte warstwą lodu. Najlepiej oddać samochód do myjni w zamkniętym pomieszczeniu i przynajmniej raz w sezonie wybrać pełen pakiet. Mniej zanieczyszczone i dobrze zabezpieczone części, zużywają się wolniej, a lakier pozostaje dłużej w dobrej kondycji.

Wiecej na temat mycia auta zimą przeczytasz w naszym poradniku

Naładuj akumulator

Stary, niesprawny akumulator podczas mrozów może być przyczyną nie jednego opóźnionego wyjazdu. Pojemność akumulatora zależna jest od temperatury. Przy temperaturze zerowej jego sprawność spada o 20%, a przy -20 stopniach Celsjusza może dochodzić zaledwie do 50%. Jeśli auto trudniej zapala na zimnym silniku, a kontrolki przygasają, może to być oznaką zużycia akumulatora.

Kiedy wymienić akumulator i jak o niego dbać przeczytasz w naszym poradniku.

Olej silnikowy

olej-silnikowy.jpg

Przy niskich temperaturach olej ma inną gęstość. Zużyty olej silnikowy może znacznie stracić swoje właściwości przy niższej temperaturze. Rozruch zimnego silnika na zużytym oleju, przyczynia się do jego szybszego zużycia. Zimny olej dociera do elementów silnika wolniej i przez chwilę pracują one "na sucho". Nie ma potrzeby wymiany świeżego oleju silnikowego na zimowy. Obecnie niemal wszystkie produkowane oleje są całoroczne/wielosezonowe.

Dowiedz się jak dbać o silnik w czasie zimy

Płyn w układzie chłodzenia

Zamarznięty płyn w układzie chłodzenia skutkuje zazwyczaj unieruchomieniem pojazdu. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do jakości płynu, należy bezdyskusyjnie wymienić go na nowy, gdyż zamarznięcie czynnika chłodzącego w płynie może doprowadzić do pęknięcia chłodnicy albo nawet bloku silnika. Kupując auto używane, powinniśmy zdecydowanie wymienić w nim płyn chłodniczy. W serwisach Euromaster, nasi specjaliści przeprowadzą dla Ciebie kontrolę jakości płynu w układzie chłodzenia i ewentualnie wymienią go na nowy.

Hamulce

hamulce.jpg

Podobnie jak płyn chłodniczy, także płyn hamulcowy powinien być wymieniany w samochodzie co 2 lata. Ma on własności higroskopijne i z czasem zaczyna wchłaniać wodę. Obniża się jego temperatura wrzenia, a pedał hamulca staje się charakterystycznie "miękki". Przy okazji serwisu hamulców warto wjechać autem na ścieżkę diagnostyczną i sprawdzić, czy nie ma rozbieżności między siłą hamowania poszczególnych kół. W krytycznej sytuacji na śliskiej nawierzchni może to doprowadzić do poślizgu. Ważny jest także stan linki hamulca ręcznego, którego należy regularnie używać.  Nieużywany hamulec ręczny może ulec zablokowaniu, co skutkuje często delikatnym tarciem, zużywaniem klocków hamulcowych, oraz rozgrzewaniem całego koła, co doprowadzić może do wystrzału opony.

Układ paliwowy

Wymianę filtra paliwa producenci zazwyczaj zalecają co 40 tys. km. Gdy temperatury spadną poniżej zera, problemy może sprawiać  problemy podczas rozruchu silnika. Do przeczyszczenia układu paliwowego stosuje się specjalne dodatki do benzyny, dostępnego na stacjach paliw oraz w serwisach Euromaster. Użytkownicy diesli mogą natomiast dolać do baku uszlachetniacz, który zabezpieczy przed wytrąceniem się parafiny z oleju napędowego w niskich temperaturach.

 

Zawieszenie

Zawieszenie w samochodzie - stan amortyzatorów

 

W trakcie zimowego przeglądu sprawdź również stan zawieszenia pojazdu, a przede wszystkim zainstalowanych tam amortyzatorów. Zużyte amortyzatory to dłuższa droga hamowania, oraz  słabsze trzymanie się drogi. Auto "pływa" na zakrętach co powoduje mniejszy mniejszy komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Szczególnie zimą skutki zużycia amortyzatorów mogą powodować zagrożenie na drodze. Warto więc odwiedzić serwis Euromaster i przeprowadzić kontrolę sprawności i przy okazji inspekcję luzów w zawieszeniu.

Więcej na temat amortyzatorów przeczytasz w naszym poradniku 

 

Gdy spadnie śnieg

Chyba nikt nie przepada za odśnieżaniem samochodu. Niestety jest to konieczne. Poruszanie się zaśnieżonym pojazdem nie tylko może skutkować mandatem karnym, lecz obniża znacznie naszą widoczność , a odpadające kawałki lodu powodują zagrożenie dla innych użytkowników drogi. Warto uzbroić się w dużą szczotkę teleskopową z miękkim włosiem foto oraz odmrażacz do szyb i zamków. Nowe wycieraczki również przyjdą nam z pomocą w czasie gorszej pogody. Od skrobaczki bezpieczniejsze dla naszej szyby są odmrażacze w płynie, które nie porysują szkła. Przed podróżą sprawdźmy ogrzewanie tylnej szyby.  Gdy po upływie kilku minut zaparowane okno nadal utrudnia widoczność, warto sprawdzić bezpiecznik. Inna możliwa przyczyna to uszkodzona instalacja lub ścieżka, którą możemy miejscowo uzupełnić specjalnym preparatem.

 Zobacz co o przygotowaniu auta do zimy mówi Motodoradca.

 

Zimowe wyposażenie bagażnika

Przed zimą warto wyposażyć nasz pojazd w kilka akcesoriów:

-c9a4152-kopia-0010-6311-skrobaczka miotełka do usuwania śniegu - delikatnie i dokładnie pozbędziesz się śniegu z auta -c9a4152-kopia-0009-515133-bb-00-fb-eps-1000 przewody rozruchowe - przydatne gdy potrzebujesz lub udzielasz pomocy. 
 -c9a4152-kopia-0008-20110928-plyn-do-spryskiwaczy zapasowy płyn do spryskiwaczy - zimą płyn do spryskiwaczy kończy się znacznie szybciej  -c9a4152-kopia-0007-odmrazacz-szyb-500ml-at-sonax odmrażacz do szyb - stosuj zamiast skrobaczki do szyb
 Saperka do śniegu podręczną saperkę - przyda się by odkopać koła ze śniegu  Koci żwirek koci żwirek - pozwoli zwiększyć przyczepność na oblodzonej nawierzchni
 Łańcuchy śniegowe łańcuchy śniegowe - przydatne szczególnie w terenach górskich  Linka holownicza linka holownicza - przyda się nawet latem
 Latarka latarka - łatwiej dolejesz płynu do spryskiwaczy lub oleju  gorzka-czekolada czekolada - dostarczy dawki energii w czasie mrozu
 koc koc - niezbędny w przypadku niezapowiedzianego dłuższego postoju  Kamizelka odblaskowa Kamizelka apteczka trójkąt - upewnij się że wszystko masz w aucie
 zapasowe żarówki zapas zarówek - awaria oświetlenia może przydarzyć się nam wszędzie  Preparat przeciw przymarzaniu uszczelek preparat zapobiegający przymarzaniu uszczelek do nadwozia
 odmrażacz do zamków odmrażacz do zamków - miej go zawsze przy sobie  woda-mineralna-gazowana Woda do picia - zabieraj do auta zawsze przed podróżą. - jeśli nie chcesz by zamarzła wybierz wodę gazowaną, niesłodzoną, w plastikowej butelce.

 

Czas w drogę!

Gdy uruchamiamy silnik, powinniśmy być gotowi do jazdy. Samochód odśnieżony, szyby odmrożone, a pasy zapięte. Czekanie na rozgrzanie silnika i płynów eksploatacyjnych ma negatywny skutek na ich żywotność. Auto podczas jazdy szybciej osiąga optymalną temperaturę. Do tego czasu lepiej nie utrzymywać zbyt wysokich obrotów silnika.

 

 


[i] Testy TÜV SÜD przeprowadzone w 2013 roku na oponach 205/55 16 H, w temperaturze od -6° do -4°C.

[ii]Instytut Badania Wypadków Drogowych (VUFO) Uniwersytetu Drezdeńskigo na podstawie analizy 12 000 wypadków z okresu 12 lat.