Pozycja za kierownicą

Pozycja za kierownicą

Prawidłowa Pozycja za kierownicą

Znajdź najbliższy serwis Euromaster pozycja-za-kierownica

Czyli jak zmniejszyć ryzyko obrażeń podczas wypadku, oraz podróżować bezpieczniej

Prawidłowa pozycja za kierownicą samochodu może wydawać się oczywista i wszystkim bardzo dobrze znana, lecz  okazuje się że wielu kierowców bagatelizuje  lub zapomina o prawidłowym ustawieniu fotela, kierownicy oraz lusterek. Wyrabianie dobrych nawyków i ustawianie fotela nawet na krótkich trasach, może uratować nam zdrowie lub życie.

Ustalenie pozycji fotela

Prawidłowa pozycja fotela jest podstawą do ustawień pozostałych elementów. Zajmij taką pozycje, aby Twoje plecy dolegały całkowicie do oparcia fotela. Oparcie nie może być zbytnio pochylone, lecz raczej w pozycji pionowej. Dopasuj je w taki sposób, aby Twoje ręce w każdej pozycji na kierownicy były lekko ugięte (kąt prosty). Wciskając sprzęgło lewą nogą sprawdzamy odległość od pedałów. Noga powinna być lekko ugięta. Wyprostowane nogi podczas wypadku są narażone na większe obrażenia. Twoje kolana nie powinny dotykać deski rozdzielczej, ponieważ podczas gwałtownego hamowania przejmą całą siłę hamowania. Jeśli to możliwe obniż fotel – zapewni Ci to większą stabilność oraz wyczucie pojazdu.

Dopasuj wysokość zagłówka - środek głowy powinien być na środku zagłówka. Jest on po to by nas wspierać w momencie kolizji. Zagłówek nie może być za daleko, gdyż jest to jedyny element chroniący nasz odcinek szyjny podczas kolizji.

Dopiero po odpowiednim ustawieniu fotela kierowcy regulujemy pozostałe ustawienia, takie jak lusterka czy ułożenie pasów.

Ustalenie pozycji kierownicy

Większość pojazdów posiada regulacje kolumny kierownicy w 2 płaszczyznach. Kierownica powinna znajdować się mniej więcej na wysokości klatki piersiowej, tak aby zachować kąt prosty w ramionach. Ręce wtedy mniej się męczą, oraz szybciej i z większą siłą reagują na zmianę toru jazdy. Koło kierownicy powinniśmy trzymać w układzie wskazówek zegara – 14:45.Kciuki nie powinny oplatać kierownicy ponieważ podczas wystrzału poduszki powietrznej lub najechania na krawężnik możemy doznać poważnych obrażeń dłoni. Bezpieczna odległość od kierownicy to minimum 25 cm

Nawet niewielka stłuczka może przyczynić się do poważnych urazów kręgosłupa - nie bagatelizuj sytuacji, zgłoś się do lekarza.

Obuwie

Prawidłowe obuwie to nie tylko komfort i bezpieczeństwo, ale również mniejsze zużycie podeszwy/obcasów oraz dywaników samochodowych. Niedopuszczalne jest prowadzenie w szpilkach, klapkach lub boso. Podeszwa musi umożliwić nam prawidłowe wyczucie pedałów. Najlepsza jest cienka i dopasowana do stopy. Glany, koturny, lub inne twarde i szerokie obuwie może zablokować się nam między pedałami. Pedały naciskamy śródstopiem, nie palcami, ani piętą.  Sprawdź jak wyglądają Twoje buty, w których zazwyczaj prowadzisz pojazd. Zazwyczaj tylna część jest dużo bardziej wyeksploatowana. 

Prawidłowe ustawienie lusterek

Każdy kierowca powinien ustawić lustrka zgodnie ze swoim wzrostem i pozycją za kierownicą. W lusterkach powinniśmy widzieć drogę tuż za pojazdem  jednocześnie mając w polu widzenia horyzont. W lusterku powinniśmy widzieć tylko zarys naszego pojazdu (najwyżej 20% obrazu w lusterku).  Lusterko wewnętrzne ustawiamy oburącz. Musimy widzieć całą szybę tylną, i ewentualnie fragment bocznej szyby jeśli pozwala na to rozmiar lusterka

Pasy bezpieczeństwa

Przed zapięciem pasów należy zdjęć okrycie wierzchnie, które może krępować ruchy lub znacznie oddalać pasy od naszego ciała. Grube zimowe ubrania nie tylko ograniczają nasze ruchy, ale również narażają nas na większe obrażenia podczas wypadku. Pasy bezpieczeństwa reagują wtedy wolniej podczas hamowania, przez co jesteśmy narażeni na silne zderzenie z poduszką powietrzną.

Pasy powinny przylegać ciasno do naszego ciała, a ich górna część powinna być pomiędzy szyją a ramieniem. Niewolno umieszczać pasów po pachą, ani w innych nietypowych miejscach, gdyż narazi nas to na liczne złamania podczas wypadku.

Pasażerowie z tyłu również podróżują w pasach! Śpiąc bokiem, lub zsuwając się z tylnej kanapy również narażamy się na poważne obrażenia podczas gwałtownego hamowania lub wypadku.

Zapinanie pasów w czasie ciąży

Kobiety w ciąży również powinny zapinać pasy bezpieczeństwa. Prawo zwalnia z obowiązku zapinania pasów przyszłe mamy. Brak konsekwencji prawnych i finansowych nie powinien jednak zachęcać do niezapinania pasów. Ponadto kobiety w ciąży powinny unikać prowadzenia pojazdu, ponieważ pozycja za kierownicą oferuje zdecydowanie mniej wolnej przestrzeni i stwarza większe zagrożenie dla nienarodzonego dziecka.

Jak zapinać pasy w ciąży? Bardzo ważne jest odpowiednie ułożenie i prawidłowe napięcie pasów. Odcinek biodrowy pasów musi znajdować się pod brzuchem, a nie na nim. Powinien dokładnie przylegać do kości miednicy. Taki układ uchroni nas przed zmiażdżeniem brzucha oraz klatki piersiowej. Kobiety, które skarżą się na zbyt duży ucisk, często pomijają tą część i zapinają tylko część ramieniową pasów. Narażają się w ten sposób na uszkodzenia bioder oraz stawów kolanowych, ponieważ podczas wypadku ciało samo zsuwa się z fotela. 

Ciekawostki:

life-hummer.jpg

System ważenia pasażera

Wiele nowszych pojazdów posiada wbudowany system ważenia pasażera, który na podstawie masy oblicza z jaką siłą powinna zostać wystrzelona poduszka powietrzna podczas kolizji. Nieprawidłowe ułożenie (spanie bokiem, siedzenie na skraju fotela) może wpłynąć na zły odczyt wagi pasażera. Poduszka wystrzeli wtedy z za dużą lub za małą siłą.

Life hammer

Młotek służący do wybijania szyb, oraz odcinania pasów bezpieczeństwa w przypadku zatrzaśnięcia się w pojeździe po udziale w kolizji. Do kupienia na większości stacji benzynowych oraz w serwisach Euromaster.

Prawidłowa pozycja za kierownicą wpływa na bezpieczeństwo  jazdy i umożliwia pełną swobodę w manewrowaniu autem np. w trudnych miejscach parkingowych. Wpływa na mniejsze zmęczenie podczas podróży. Nie bagatelizujmy tego tematu i poświęćmy chwilę przed nawet krótką podróżą po mieście. Może to uratować nam zdrowie lub życie, a już na pewno wpłynie na komfort podróżowania.