Piszczący pasek klinowy

Piszczący pasek klinowy

Jak poradzić sobie z piszczącym paskiem klinowym w samochodzie

Znajdź najbliższy serwis Euromaster page image - parts

Paski klinowe i wielorowkowe w silnikach spalinowych przekazują moment obrotowy z wału silnika na urządzenia pomocnicze takie jak: generator prądu (alternator), kompresor układu klimatyzacji, pompę cieczy chłodzącej, pompę układu wspomagania i inne. Dawniej powszechnie stosowano paski klinowe (nazwa wywodzi się od kształtu przekroju paska), obecnie, ze względu na większą ilość urządzeń pomocniczych w samochodach i ich dużą moc, stosuje się paski wielorowkowe (na powierzchni czynnej posiadają kilka np. 4,5 lub 6 klinów) określane paskami PK od kształtu ich profilu.

Paski klinowe i wielorowkowe

Paski klinowe zostały wyparte przez wielorowkowe

Pasek klinowy

Paski wielorowkowe mają następujące zalety:

  • Zdolność do przeniesienia dużego momentu obrotowego ze względu na większą powierzchnię cierną paska
  • Możliwość zastosowania mniejszego promienia opasania, a tym samym większego przełożenia
  • Możliwość pracy paska zarówno przednią jak i tylną stroną- ułatwia to napędzanie wielu urządzeń zlokalizowanych na małej powierzchni, jest to nazywane jako tzw. napęd serpentynowy niemożliwy do zrealizowania przez zwykły pasek klinowy, który napędzał jedno lub góra dwa urządzenia

 

Przyczyny i objawy zużycia pasków

Najczęstszą przyczyną ich zużycia jest zwykłe wyeksploatowanie. Jest to element mocno obciążony, więc czas, przebieg i temperatura odciskają na nim swoje piętno. Zużycie pasków przyspieszają niedomagania napędzanych nimi podzespołów, czyli głównie zużytych napinaczy, kół pasowch, rolek prowadzących czy np. zablokowanego alternatora lub kompresora klimatyzacji. Jak każda guma, pasek nie jest odporny na paliwo i olej silnikowy, więc jakiekolwiek wycieki z silnika skracają jego życie. Także nieprawidłowy montaż niszczy paski- zbyt mocne napięcie może doprowadzić do jego pęknięcia i zużycia łożysk w elementach napędzanych, z kolei zbyt słabe powoduje poślizg i przegrzewanie paska.

Skąd ten pisk?

piszczący-pasek.jpg

Najczęściej niesprawność paska objawia się piszczeniem, które może być spowodowane przez:

  • Zużycie powierzchni paska- zbyt długa eksploatacja
  • Zbyt słabe napięcie spowodowane złą regulacją lub usterką napinacza
  • Kontakt z paliwem lub zaolejenie paska
  • Zbyt duży opór stawiany przez napędzane akcesoria

Jak samemu naprawić piszczący pasek?

Na rynku dostępne są specyfiki, które mają eliminować piszczenie paska, jest to jednak tylko półśrodek. Dobra naprawa polega na wymianie paska i usunięciu przyczyn jego zużycia, jeśli było zbyt szybkie.

Kiedy wymieniać pasek klinowy?

Zazwyczaj robimy to właśnie kiedy pasek zaczyna piszczeć lub hałasować w inny sposób. Jest to ostatni moment na naszą reakcję, później kończy się na unieruchomieniu pojazdu lub co najmniej awarii niektórych podzespołów czyli alternatora lub klimatyzacji. Szczególnie groźna jest dalsza jazda gdy uszkodzony pasek klinowy napędzał też pompę cieczy chłodzącej - przegrzanie silnika jest zazwyczaj kosztowne w naprawie! Należy pamiętać także o tym, że w niektórych silnikach uszkodzony napęd pasowy dewastuje np. elementy rozrządu, prowadząc do utraty synchronizacji ruchu tłoków i zaworów, co finalnie oznacza ich zderzenie ze sobą i remont silnika.