Klucz dynamometryczny

Klucz dynamometryczny

Jak go stosować

Znajdź najbliższy serwis Euromaster klucz_dynamometryczny (1)

Klucz dynamometryczny  powinien posiadać każdy serwis, ale również przyda się on w naszym garażu. 

Dokręcanie kluczem dynamometrycznym

klucz_dynamometryczny (2).jpg

Koło (opona) jest to jedyny element pojazdu, który ma bezpośrednią styczność z podłożem i wpływa na bezpieczeństwo podróżujących. Użytkownicy aut po ponownym montażu kół powinni również zadbać o swoje bezpieczeństwo i po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów sprawdzić dokręcenie kół. W praktyce bywa różnie. Najważniejsze by w pierwszej kolejności koła były dokręcone przez mechanika. Często wizyta sezonowej wymiany opon jest jedyną wizytą w serwisie do czasu kolejnej wymiany opon czy klocków hamulcowych. Jeśli dokręcasz koła samodzielnie może się zdarzyć, że zrobisz to zbyt słabo co wiąże się z tym że koło może się odkręcić lub poluzować co narazi Cię na koszt związany z zakupem nowej piasty, wymianę szpilek czy śrub. Można też koła dokręcić za mocno, co utrudnia z kolei lub uniemożliwia ich odkręcenie przy kolejnej wymianie opon. Dlatego bardzo ważne jest z aby koła były dokręcane z optymalną siłą. Do tego właśnie służy klucz dynamometryczny.

Zasada jego działania najczęściej opiera się na prawie hooke’a, które mówi, że odkształcenie elementu sprężystego jest proporcjonalne do wartości działającej siły mierzonej w niutonometrach” , dzięki któremu mechanik jest w stanie ustawić odpowiedni moment dokręcenia śruby. Mechanicy „lubią” stosować klucz pneumatyczny, którym szybko przykręca się koło i później poprawią mocowanie kluczem dynamometrycznym. Nie jest to jednak najlepszy sposób, ponieważ mechanik nie wie jak mocno dokręcone są śruby za pomocą klucza pneumatycznego. W wyspecjalizowanych warsztatach śruby dokręcane są ręcznie za pomocą klucza typu „krzyżak” co pozwala mechanikowi wyczuć moment oporu, a następnie po opuszczeniu auta na podłoże ,pozostaje dokręcenie odpowiednio ustawionym kluczem dynamometrycznym z użyciem zalecanego momentu dokręcenia. Mimo stosowania klucza dynamometrycznego trzeba też zwrócić uwagę na stan techniczny piasty koła oraz felgi i w razie potrzeby oczyścić je z nalotu rdzy, co pozwoli na prawidłowe przyleganie felgi do piasty. Ewentualnie warto posmarować je smarem miedziowym co z kolei pozwoli na uniknięcie przykrych niespodzianek podczas odkręcania koła. Wspomniany wcześniej moment dokręcenia śrub, czyli inaczej siła z jaką śruba zostanie dokręcona, będzie się różnić w przypadku aut osobowych i ciężarowych w zależności od rozmiaru śruby ale i też tabel określonych przez producentów samochodowych. Będąc w serwisie wymiany opon warto zapytać czy posiada klucz dynamometryczny, ponieważ od tego zależy nasze bezpieczeństwo.