Klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe

Jakie klocki hamulcowe wybrać

Znajdź najbliższy serwis Euromaster hamulce

Okładziny hamulcowe (tzn. Klocki Hamulcowe) powinny wytrzymać odpowiednia ilość kilometrów tymczasem nie zawsze jest tak w praktyce. Jak się okazuje trwałość uwarunkowana jest przede wszystkim intensywnością eksploatacji.

Okładziny hamulcowe

Weźmy za przykład dwa identyczne samochody wyposażone w ten sam komplet klocków jednego producenta. Jeden jeździ w warunkach umiarkowanych (cykl mieszany głównie miasto) drugi ekstremalnie z dużą ilością gwałtownych hamowań(autostrada). Pierwszy jest w stanie zrobić kilkadziesiąt tysięcy kilometrów natomiast drugi zaledwie kilka tysięcy. Dochodzi wiele dodatkowych czynników wpływających na krótszy czas eksploatacji klocków hamulcowych jak np. obciążony samochód np. przyczepą z towarem , brak umiejętności hamowania silnikiem czy przewidywania sytuacji na drodze – brak gwałtownego hamowania przed przeszkodą.

W dużej mierze istotny jest wybór producenta oraz zastosowanie klocków hamulcowych montowanych do samochodu. Często zachodzi taka sytuacja, że klocki bardziej odporne na przegrzanie , dające możliwość intensywnego hamowania są jednocześnie mniej trwałe niż zwykłe. Nie odpowiedni dobór skutkuje tutaj krótszym czasem eksploatacji nie koniecznie wynikające z nieodpowiedniego wykorzystania układu hamulcowego.

tarcza hamulcowa powinna przeżyć dwa komplety klocków.

klocki_hamulcowe2.jpg

Hamulce przednie z uwagi na większą intensywność hamowania kół osi przedniej , wymagają wymiany co najmniej dwa razy częściej niż tylne. Warto dodać , że w przypadku zbyt delikatnego charakteru jazdy kierowcy klocki nie pracują tak jak należy. Do ich sprawnej pracy wymagana jest wysoka temperatura. Jeżeli zbyt oszczędnie będziemy używać hamulców dopuścimy do tego , że tarcze hamulcowe w znaczniej części będą pokryte rdzą , paradoksalnie zużycie wzrośnie a nasze bezpieczeństwo zmaleje gdyż hamulec będzie bardzo słaby. Materiał cierny będzie ślizgać się po warstwie tlenków na tarczy. Usunięcie rdzy bywa kłopotliwe a czasem może wiązać się nawet z wymianą tarcz. Zaleca się więc używać hamulców średnio intensywnie. O stopień zużycia najlepiej zapytać mechanika w autoryzowanym warsztacie natomiast niektóre modele samochodów wyposażone są w czujniki zatopione w okładzinie które same poinformują nas na kokpicie w przypadku ich zużycia.

Zakup klocków do jednego modelu samochodu może przyprawić kupującego o zawrót głowy z uwagi na szeroką gamę dostępnych produktów w różnych cenach. Czasem różnica kwoty zakupu pomiędzy klockami marki premium a budget może wynieść do kilkuset procent. Przyjmijmy że najtańszy komplet klocków z aftermarketu do samochodu klasy kompakt kosztuje 60 zł , a najdroższy około 190 zł . Nasuwa się pytanie czym różnią się od siebie dwa z pozoru identycznie wykonane komplety klocków prócz znacznie wyższej ceny. Jakie klocki hamulcowe zatem wybrać. Istotnymi cechami klocków hamulcowych jest skuteczność hamowania, hałaśliwość, pylenie, dopasowanie, wpływ na zużycie tarcz hamulcowych oraz trwałość.

Hałaśliwość to najczęstsza domena tanich klocków.

Mamy wtedy do czynienia z szuraniem które znacznie nasila się podczas gdy wciskamy pedał hamulca. Występuje także piszczenie które powstaje na wskutek niewielkiego ciśnienia w układzie czyli niewielkiego nacisku klocków na tarcze hamulcową. O ile szuranie to zazwyczaj złe dobranie materiału ciernego to piszczenie wiąże się z uproszczoną konstrukcją względem oryginału.

Klocki hamulcowe premium

klocki_hamulcowe3.jpg

W klockach z segmentu premium montowane są specjalne elementy pochłaniające drgania, są połączone z metalową płytką do której przymocowana jest okładzina natomiast w tanim zamienniku ten element nie występuje.

Pylenie klocków hamulcowych

Pylenie klocków hamulcowych to kolejna bolączka klocków z segmentu budżetowego. Już po przejechaniu kilku kilometrów na feldze osadza się czarny nalot. O ile w droższych zamiennikach problem nadal występuje o tyle nie jest już tak bardzo widoczny. Problem pylenia można rozwiązać w prosty sposób , wystarczy zainwestować w klocki ceramiczne. Cena zamiennika ceramicznego może być taka sama bądź nawet wyższa niż oryginał, natomiast problem pylenia rozwiązuje w 100%.

Twardość klocków

klocki_hamulcowe4.jpg

Twardość klocków ma duży wpływ na żywotność tarczy. Źle dobrany materiał klocka potrafi w bardzo szybki tempie uszkodzić tarczę bądź zużyć siebie znacznie szybciej niż zakłada producent. W przypadku klocków segmentu budżetowego dużo ryzykujemy natomiast kupując klocki premium dostajemy wysoką trwałość oraz większe bezpieczeństwo tarczy hamulcowej.

Reasumując tanie klocki nie spowodują , że samochód przestanie hamować co ograniczy nasze bezpieczeństwo ich domeną będzie hałaśliwość , pylenie , trwałość oraz negatywny wpływ na tarcze hamulcową. Przy zakupie klocków warto przynajmniej zainwestować w półkę medium by ograniczyć wyżej wymienione problemy. Dla klientów o wysokich wymaganiach, wyższa cena części eksploatacyjnych jest rekompensowana dodatkowym komfortem jakie oferują klocki najwyższego segmentu, oraz ich osiągami.