Jak odpalić samochód na mrozie

Jak odpalić samochód na mrozie

jak zapobiec głębokiemu rozładowaniu akumulatora

Znajdź najbliższy serwis Euromaster akumulator_page_image

Aby zapobiec kłopotom z uruchomieniem silnika swojego pojazdu trzeba odpowiednio przygotować siebie i samochód do zimy. Temperatura wcale nie musi być ujemna albowiem już przy temperaturze bliskiej zera takowe problemy mogą się pojawić. Każdy z nas chciałby uniknąć sytuacji gdy z zamiarem wyjazdu rano do pracy czy szkoły zostanie unieruchomiony we własnym pojeździe. W takiej sytuacji to czy uda nam się silnik odpalić i opuścić parking, zależy przede wszystkim od stanu naszego akumulatora. 

PODSTAWĄ JEST AKUMULATOR

Większość akumulatorów zakładanych w obecnych czasach są bateriami bezobsługowymi. Ich stan czyli sprawność i prąd ładowania możemy sprawdzić tylko w serwisie. Na obudowie możemy znaleźć lampki sygnalizujące w dwóch kolorach – zielonym i czerwonym. Gdy zaświeci się lampka czerwona konieczne jest jego doładowanie w warsztacie. Przed sezonem zimowym aby uniknąć przykrych sytuacji w jego okresie zalecane jest sprawdzenie stanu akumulatora w warsztacie.

Nie wolno akumulatorów typu bezobsługowego demontować samemu i przechowywać na noc w domu gdyż takie działanie może doprowadzić do usterek w elektronicznych systemach naszego pojazdu. Jeżeli chodzi o akumulatory starszej generacji – obsługowe to możemy je podładowywać w warunkach domowych używając prostownika. Pamiętajmy tylko aby go nie przeładować!

Co kilka tygodni zalecane jest sprawdzenie poziomu elektrolitu czy jest on odpowiedni. Gdy poziom elektrolitu jest za niski uzupełniamy go wodą destylowaną, tak aby ołowiane płyty baterii były przykryte. Nasze bezpieczeństwo to podstawa więc uważamy aby silnie żrący roztwór elektrolitu nie chlapnął nam na ręce czy trafiło oczu. Bez pomocy doświadczonego mechanika nie jest możliwa ocena w jakim stanie elektrolit się znajduje.

ŁADOWANIE AKUMULATORA

ladowanie-akumulatora.jpg

Posiadając prostownik transformatorowy podczas ładowania akumulatora obserwujemy wskaźnik natężenia prądu ładowania, który pokazywany jest w amperach – A, gdy ta wartość spadnie do 0-2A wiemy, że nasz akumulator jest już naładowany, trwa to około 24 godzin. Gdy w naszym posiadaniu znajduje się ładowarka elektroniczna to koniec ładowania akumulatora sygnalizowany jest miganiem czerwonej lampki, proces ten jest krótszy bo trwa zaledwie kilka godzin.

GŁĘBOKIE ROZŁADOWANIE AKUMULATORA

W naszym samochodzie nie wolno zostawić włączonych świateł, lampek, ogrzewania czy radia gdyż może to doprowadzić do tak zwanego głębokiego rozładowania akumulatora. Gdy napięcie spadnie poniżej 10V dopuścimy do tego zjawiska i spowodujemy nieodwracalne zmiany chemiczne w naszym akumulatorze i pojemność baterii znacznie i trwale zmniejszy się. Akumulatory najwyższej jakości i specjalnego przeznaczenia mogą być w stanie przeżyć takie głębokie rozładowanie lecz w większości przypadków taka sytuacja zazwyczaj kończy się wymianą akumulatora na nowy i nie ma na to innej rady.

SPRAWNE ŚWIECE I ROZRUSZNIK

Poza naładowanym akumulatorem bardzo ważną sprawą jest sprawny rozrusznik. W przypadku silnika typu Diesel przed zimą sprawdzamy także stan świec żarowych. Jeżeli świece żarowe są uszkodzone odpalenie naszego auta będzie praktycznie niemożliwe. Gdy posiadamy pojazd napędzany benzyną zwracamy uwagę na stan świec zapłonowych i dostarczającym do nich prąd przewodom. 

ODPALANIE POJAZDU

W akumulatorach starego typu powszechny był zwyczaj porannego pobudzania akumulatora poprzez włączenie świateł na kilka minut. Aktualnie przy nowoczesnych bateriach mamy do czynienia ze stałą gotowością do pracy, pobudzanie w tym wypadku jest zbędne.

W chłodny zimowy poranek po przekręceniu zapłonu warto odczekać kilkanaście sekund aby w przypadku silnika typu Diesiel świece żarowe uzyskały odpowiednio wysoką temperaturę – sygnalizuje nam to pomarańczowa kontrolka w kształcie spirali, a w przypadku silnika benzynowego aby pompa paliwowa dostatecznie napompowała układ paliwowy. Rozrusznikiem kręcimy dopiero wtedy gdy powyższe kontrolki zgasną – jedna próba odpalenia pojazdu nie może trwać dłużej niż 10 sekund. Próby możemy powtarzać co kilka minut ale nie więcej niż pięć razy. Nie dodajemy gazu od razu po odpaleniu auta ale czekamy aby olej silnikowy został odpowiednio rozprowadzony po naszym silniku. Pierwsze kilometry robione po odjeździe robimy prowadząc spokojnie, bez nadwyrężania silnika – dajmy mu dojść do siebie.  

SAMOCHÓD NIE ODPALA, KABLE ROZRUCHOWE

kable rozruchowe.jpg

Gdy nasz pojazd nie chce odpalić, możemy spróbować uruchomić silnik podłączając baterię do akumulatora sprawnego pojazdu za pomocą kabli rozruchowych. Wyjściem jest też zamówienie taksówki, która nam pomoże gdy nie mamy innego wyjścia. Jeżeli to nie pomoże niezbędnym jest sprawdzenie akumulatora w serwisie – najprawdopodobniej konieczna jest jego wymiana.

Przewodami zapłonowymi łączymy najpierw bieguny dodatnie akumulatorów, zaczynamy od tej baterii, która nie działa. Następnie drugim kablem łączymy biegun ujemny sprawnego akumulatora z niemalowaną częścią silnika albo z karoserią niesprawnego samochodu. Kable odłączamy w kolejności odwrotnej! Sprawne auto, którego prąd wykorzystujemy do odpalenia powinno utrzymywać obroty swojego silnika na poziomie ok. 2000-2500 obr/min, wtedy próbujemy uruchomić swój pojazd. 

Przed zakupem kabli rozruchowych sprawdzamy jakie natężenie prądu baterii mamy w naszym pojeździe, następnie pytamy sprzedawcy o odpowiednie przewody. Zbyt cienkie podczas używania mogą się spalić. 

SPRAWNY UKŁAD PALIWOWY

Dużym zagrożeniem dla funkcjonowania każdego układu paliwowego gdy temperatura spada poniżej zerwa jest zbierająca się w nim woda, która może zamarznąć. Uniemożliwi wtedy ona przepływ odpowiedniej ilości paliwa co doprowadzić może do zakłóceń w pracy silnika lub jego unieruchomieniu. Dlatego warto jest przed sezonem zimowym wymienić filtr paliwa na nowy!

Aby zwiększyć odporność paliwa na wytrącanie się w nim kryształków parafiny warto dolać do baku tak zwany depresator, pomoże to zapobiec nieprzyjemnym sytuacjom w przyszłości. Zalecane jest również stosowanie paliw zimowych, szczególnie w przypadku autogazu i oleju napędowego.

W pojazdach posiadających silnik typu Diesel możliwe jest, że paliwo zamarznie w przewodach. W tym przepadku jedynym wyjściem jest ogrzanie auta wstawiając go do garażu, zajmie nam to kilka godzin – silnik wystartuje bez problemów. 

NIE ODPALAMY POJAZDU „NA PYCH”

Odpalanie pojazdu na pych grozi poważnym uszkodzeniom. Zaczynając od katalizatora i w przypadku diesla na zerwaniu lub przeskoczeniu paska rozrządu kończąc, może to zaowocować bardzo poważną awarią silnika.