Droga hamowania

Droga hamowania

co wpływa na jej długość

Znajdź najbliższy serwis Euromaster klocki_page_image

Na drogę hamowania ma wpływ bardzo wiele powiązanych ze sobą czynników. Można je podzielić na kilka grup.

  • Kierowca
  • Pojazd
  • Warunki atmosferyczne
  • Otoczenie

Jakie czynniki wpływają na drogę hamowania?

Euromaster poleca-bosh-02.jpg

Każdy z wyżej wymienionych punktów wpływa na drogę jaką przebędzie pojazd od chwili pojawienia się zdarzenia wymagającego hamowania aż do zatrzymania lub zredukowania prędkości. Poniżej zajmę się tylko pojazdem. I tu także można wymienić kilka punktów które mają bezpośredni związek z drogą hamowania.

  • Ogólny stan techniczny pojazdu
  • Zaawansowanie technologiczne pojazdu (systemy wspomagające kierowcę)
  • Prędkość pojazdu
  • Masa pojazdu oraz jej rozmieszczenie

 

Zawężając się dalej do stanu technicznego pojazdu to główny wpływ na drogę hamowania mają:

  • Opony
  • Układ hamulcowy
  • Zawieszenie

 

Natomiast w układzie hamulcowym każdy element jest równie ważny i odpowiedzialny za bezpieczeństwo i wpływa na drogę hamowania. Nie można jednoznacznie wskazać elementu który jest w największym stopniu odpowiedzialny za wydłużenie drogi hamowania. Tym bardziej, iż każdy element charakteryzuje się kilkoma wartościami. Dla przykładu tak często pomijany podczas kontroli czy systematycznej wymianie płyn hamulcowy charakteryzuje się choćby lepkością czy temperaturą wrzenia. W płyn hamulcowy wraz z czasem użytkowania wzrasta zawartość wilgoci, która obniża temperaturę wrzenia a co za tym idzie obniża jego parametry użytkowe. I nawet jeśli przy pierwszym hamowaniu tego nie odczujemy to w przypadku ekstremalnym gdy jego temperatura wzrośnie może dojść do znacznego obniżenia efektywności układu hamulcowego i wydłużenia drogi hamowania.

Dlatego bardzo ważne jest aby systematycznie i z należytą dokładnością kontrolować wszystkie elementy układu hamulcowego a zwłaszcza klocki, tarcze, płyn hamulcowy, przewody elastyczne czy elementy gumowe oraz zwracać uwagę na wszelkie wycieki czy uszkodzenia tych elementów.

Jakie zamiany techniczne w układach hamulcowych wprowadzono w ostatnich latach?

Euromaster poleca-bosh-01.jpg

Układ hamulcowy podobnie jak wszystkie inne układy i systemy w pojeździe na przestrzeni ostatnich lat uległ znacznemu rozwinięciu. Obecnie stał się on nie tylko układem służącym do zmniejszania prędkości bądź zatrzymania pojazdu ale także aktywnie podnosi bezpieczeństwo oraz komfort podróżowania. Pierwsze hamulce współczesnych pojazdów to hamulce bębnowe, w których szczęki hamulcowe rozpierane przez cylinderek dociskane były do bębna wytwarzając siłę hamującą.

Kolejny etap to hamulce tarczowe, gdzie klocek hamulcowy współpracował z tarczą. Rozwiązanie to charakteryzowało się tak dobrą efektywnością że przetrwało do dzisiejszych czasów. Pierwszym rozwinięciem hamulca tarczowego było wprowadzenie wspomagania hamowania tak zwane serwo, zwiększające siłę z jaką kierowca naciskał na hamulec.

Kolejnym i chyba najważniejszym w historii ulepszeniem był układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania zapewniający kierowalność pojazdu. Układ ABS zaprezentowany po raz pierwszy w 1978r. przez firmę Bosch. Układ ten stał się obowiązkowym systemem bezpieczeństwa od 1 lipca 2006r. W 1987r. firma Bosch przedstawiła kolejny system podnoszący bezpieczeństwo. System ESP stabilizuje pojazd i zapobiega poślizgowi. Od 1 listopada 2014r także ESP stał się obowiązkowym systemem montowanym w każdym pojeździe. Obecnie na rynku dostępna jest już 9 generacja układu ESP. A funkcje powiązane z tym układem są nie do przecenienia. System 25 razy na sekundę monitoruje pojazd i w razie potrzeby reaguje o czym w większości przypadków kierowca nawet nie wie. W pierwszy pojazdach o wszystkim decydował kierowca. Pojazd zaczynał hamować dopiero gdy kierowca naciskał na pedał hamulca a siła jaka była przekazywana na tłoczki w zaciskach zależała tylko od kierowcy.

Obecnie w chwili gdy tylko kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu w sposób jaki może świadczyć o ryzyku zagrożenia już wtedy układ hamulcowy samoczynnie zaczyna hamować i to z maksymalną możliwą siłą znacznie skracając drogę hamowania. Więc jak widać obecnie kierowca w sytuacji zagrożenia wypadkiem tylko daje znak dla układu hamulcowego aby w sposób najbardziej efektywny w danych warunkach zmniejszył prędkość bądź zatrzymał pojazd.

Należy także wspomnieć iż układ hamulcowy w nowoczesnych pojazdach współpracuje także z innymi elementami takimi jak radary czy kamery. Dzięki temu w niektórych sytuacjach pojazd jest w stanie się zatrzymać bez żadnej ingerencji kierowcy chroniąc jego życie.