Zamienniki części

Zamienniki części

czy warto kupować

Znajdź najbliższy serwis Euromaster DSC_0083

Statystyka dowodzi, że średni wiek samochodu poruszającego się po naszych drogach to na dzień dzisiejszy ok. 12 lat. Jeśli połączymy to w całość ze średnim stanem dróg w naszym kraju okaże się niemal natychmiast, że kwestia zakupu części dotyczy w praktyce nas wszystkich jako kierowców i użytkowników dróg. Wtedy też stajemy przed dylematem – oryginał czy zamiennik?

Zamienniki czy warto?

Części oznaczone jako oryginalne oraz części przeznaczone do pierwszego montażu w fabryce są dostępne w serwisach autoryzowanych i w firmowych stacjach obsługi konkretnych marek samochodów.  Takie części cechują się niestety wysoką ceną -  w obecnej chwili ma to dla nas użytkowników pojazdów często decydujące znaczenie. Wyjściem z tej sytuacji jest bardzo duża oferta zamienników obecna na rynku częsci zamiennych. Powszechną jest jednak opinia,że są to elementy bardzo często o dużo gorszej jakości, cechujące się skróconym czasem eksploatacji i bardzo często mniejszą żywotnością.  Niekoniecznie musi to być jednak prawda. Podobnie jak w wielu innych dziedzinach podobnie rzecz wygląda w branży samochodowej – na rynku są obecni zarówno producenci wyrobów o bardzo wysokiej jakości, jak również producenci części budżetowych o zdecydowanie niższej jakości. Należy oczywiście pamiętać o tym, że oferta zamienników jest różna pod względem jakości i ceny. Ceny najwyższej jakości zamienników renomowanych firm bardzo często zbliżone są do cen części oryginalnych.

 

Tańszy czy droższy zamiennik?

Podobnie jak inne produkty - czy to odzież, żywność czy też AGD zamienniki części samochodowych również można podzielić na kategorie i uszeregować je wg. ich jakości. Najwyższą półkę zajmuje segment premium. Są to z reguły te same części co "oryginały", zazwyczaj produkcja ich odbywa się na tych samych liniach produkcyjnych. Jedyna w zasadzie różnica polega na tym, że nie są one oznaczane konkretnym logo producenta pojazdu. Ich opakowania też nie mają takich oznaczeń. Taką produkcję prowadzą wiodący producenci m.in. LUK, Bosch, Valeo, TRW czy Febi. Za ich stosowaniem przemawia kilka argumentów. Przede wszystkim to, że są one wytwarzane zgodnie z wymogami danego producenta samochodów  i spełniają wszelkie normy jakościowe przechodząc skomplikowane testy i badania, tak aby móc sprostać wymogom.  Nie istnieje obawa, aby zakupiony oryginalny element nie pasował do naszego auta. Są to te same elementy, które są montowane w fabryce samochodów. Części oryginalne muszą zapewniać wysoką jakość i wytrzymałość.  Równie istotne jest to w przypadku elementów elektronicznych montowanych w pojazdach. Czasami zdarza się, że zamienniki nie są do końca kompatybilne z systemami pojazdu.  Generuje to dodatkowe niejednokrotnie wysokie koszty.

         

          Kolejną grupą są zamienniki określane potocznie jako tzw. "średnia półka". Ich produkcja przebiega w wyspecjalizowanych firmach, mających swoją renomę i odpowiednio wysoką jakość. Firmy te jednak z różnych względów czy to ekonomicznych czy ze względu na skalę produkcji nie są w stanie przynależeć do grona dostawców części na fabryczne wyposażenie pojazdu. Oferta tych producentów jest bardzo szeroka, produkty te posiadają wszelkie certfyfikaty i dopuszczenia do eksloatacji. Na rynku można wybierać wśród wielu produktów mających bardzo dobrą relację jakości przy względnie niskiej cenie.  W tej kategorii części jest chyba największa podaż towaru w bardzo szerokim aosrtymencie i przeróżnych cenach. Możemy wybierać, kierując się zarówno ceną jak i opiniami innych użytkowników. Należy jednak zwracać szczególną uwagę na pochodzenie części , zdarzyć się bowiem może zakup tzw. podróbki.   Bardzo duża jest również oferta części o bardzo niskiej jakości, które czasami wręcz nie powinny być montowane w samochodach ze względu na ich naprawdę kiepską jakość.

Czy stosując zamienniki nie utracę gwarancji?

Od 1.11.2004 roku w Polsce jak i w całej UE obowiązują przepisy GVO. Przepisy te dopuszczają stosowanie zamienników i pozwalają na to aby to kierowcy sami decydowali o tym jakie części mają  zostać wymienione w ich samochodzie jeśli jest on na gwarancji bez obawy o jej utratę.  Wszelkie procedury serwisowe muszą zostać zachowane jak również części użyte do napraw muszą posiadać wszelkie wymagane przez producenta pojazdu homologacje i dopszczenia. Nie mogą być to elementy wadliwe i nieznanego pochodzenia.

          Należy jednak pamiętać, że montowanie zamienników to również pewne ryzyko. Gwarant samochodu może próbować pozbawić nas gwarancji twierdząc, że do uszkodzenia pojazdu będącego na gwarancji, doszło w skutek zamontowania niewłaściwych zamienników. To dlatego zgodnie z prawem UE podczas napraw gwarancyjnych muszą być użyte części oryginalne. Zdarza się bowiem, że firmy produkujące zamienniki mają ograniczony dostęp do danych technicznych a tym samym nie są w stanie zapewnić pełnowartościowego asortymentu.