Zadbaj o akumulator

Zadbaj o akumulator

Co ma negatywny wpływ na akumulator

Znajdź najbliższy serwis Euromaster euromaster-poleca-akumulatory-varta-05

Akumulator to nie elektrownia atomowa J. Akumulator to po prostu magazyn energii elektrycznej, która jest uzupełniania ze strony alternatora podczas jazdy. Taki magazyn jest najczęściej wykorzystywany do rozruchu silnika oraz do obsługi wszystkich odbiorników energii elektrycznej takich jak: centralny zamek, system bez kluczykowy, autoalarm, nawigacja, radio i inne gdy silnik pojazdu nie pracuje. Z tego względu połączenie akumulatora, rozrusznika i alternatora nazywane jest ze sobą wzajemnie powiązanie i wymusza montaż w instalacji elektrycznej pojazdu odpowiednich i pasujących do siebie elementów.

rola alternatora

euromaster-poleca-akumulatory-varta-03.jpg

Zadaniem alternatora jest ładowanie akumulatora dlatego należy zadbać o właściwe napięcie ładowania, które powinno mieścić się w przedziale od 14,0V do 14,6V. Ważny jest także stan rozrusznika ponieważ jego zużyte elementy zwiększają opór podczas rozruchu i konieczność wygenerowania wyższego prądu rozruchu nadmiernie eksploatując akumulator. Największe wymagania klientów dotyczą jednak samego akumulatora od którego oczekujemy przede wszystkim niezawodności w każdej sytuacji. Takiej pewności może dostarczyć jedynie jego regularna kontrola i odpowiednia świadomość przy korzystaniu z pojazdu. Poniżej podajemy cztery najczęstsze sytuacje, które negatywnie wpływają na stan akumulatora.

1. Ekstremalne temperatury.

auto-zima.jpg

Akumulator może tracić moc z powodu skrajnych temperatur. Niestety problem ten często kierowcy zauważają, dopiero gdy jest już za późno. Aby temu zapobiec, należy w miarę możliwości unikać parkowania samochodu na słońcu i przeprowadzać okresowe badania techniczne akumulatora. 

2. Nieregularne użytkowanie pojazdu.

euromaster-poleca-akumulatory-varta-01.jpg

Wielu kierowców błędnie zakłada, że samochód nie pobiera prądu, gdy nie jest użytkowany. Niektóre układy, jak np. alarm, zamek, elektronicznego systemu identyfikacji kierowcy, system bez kluczykowy, czy nawigacja pobierają prąd nawet wtedy, kiedy kierowca nie korzysta z pojazdu, co prowadzi do rozładowywania akumulatora. Po kilku tygodniach przerwy w użytkowaniu samochodu możemy mieć więc problem z jego ponownym uruchomieniem, zwłaszcza gdy jest zimno albo mamy stary akumulator. Ewentualnym problemom z uruchomieniem pojazdu można zapobiec prowadząc samochód raz w tygodniu przez przynajmniej 15 - 20 minut w trybie pozamiejskim.

3. Krótkie trasy.

euromaster-poleca-akumulatory-varta-02.jpg

W samochodach użytkowanych na krótkich trasach niemożliwe jest pełne naładowanie akumulatora. W zimie należy dodatkowo liczyć się z intensywniejszym zużyciem energii, np. przez podgrzewane tylne szyby, lusterka albo siedzenia. Warto zatem raz w miesiącu wybrać się w dłuższą trasę, aby akumulator mógł się naładować dzięki energii za alternatora.

4. Wiek pojazdu.

Im starszy pojazd, tym słabsza moc akumulatora. Dzieje się tak na skutek korozji i zasiarczenia, które zaburzają prawidłowe ładowanie akumulatora. Kierowcy powinni regularnie sprawdzać jego sprawność i stan naładowania.

Podsumowanie

euromaster-poleca-akumulatory-varta-04.jpg

Mając na uwadze powyższe wniosek jest jeden: tylko regularna kontrola akumulatora może uchronić nas przed niespodziewanymi problemami na drodze.

A co w przypadku konieczności wymiany akumulatora na nowy? Należy pamiętać, że do wymiany niesprawnego akumulatora niezbędne są odpowiednie narzędzia i wiedza, ponieważ jest on połączony z innymi elementami instalacji elektrycznej samochodu.  Dodatkowo w przypadku uszkodzenia obwodu elektrycznego między akumulatorem i komputerem pojazdu może skutkować utratą danych układu sterowania i systemów multimedialnych. W takiej sytuacji konieczne może okazać się ponowne zaprogramowanie radia lub innych podzespołów sterowanych ze strony komputera pokładowego. Dlatego nie wymieniaj akumulatora sam – zdaj się na fachowców.