Bagażnik Dachowy

Bagażnik Dachowy

Sposób na transport sprzętu narciarskiego

Znajdź najbliższy serwis Euromaster bagaznik-dachowy

Rozpoczęcie sezonu narciarskiego mamy za sobą. I tak jak co roku wraca dylemat – jak prawidłowo powinniśmy przewozić sprzęt narciarski? Jeśli nawet nasza wizyta na stokach narciarskich jest okazjonalna warto to dobrze przemyśleć. Wyjazd na narty wiąże się prawie zawsze  z długą kilkusetkilometrową drogą. Należy to wziąć pod uwagę aby podróż była zarówno bezpieczna jak i wygodna. Sprzęt narciarski możemy przewozić zarówno wewnątrz auta jak i na zewnątrz

Sposób na przewożenie nart lub snowboardu

Najprostszym rozwiązaniem jest transport  nart we wnętrzu samochodu. Jest to w dalszym ciągu jedno z ulubionych rozwiązań. Biorąc pod uwagę to, że wiele samochodów ma fabryczny „rękaw na narty” w tylnej kanapie jest to chyba najtańszy wariant.  Niezbędnym w tym przypadku jest dobre zabezpieczenie sprzętu przed przemieszczeniem. W przypadku nagłego hamowania lub kolizji taki bagaż zachowuje się jak pędzący pocisk podobnie jak nieumocowana  gaśnica w bagażniku. Przewożąc narty w ten sposób należy wziąć również pod uwagę przepisy obowiązujące w innych krajach. Taka forma transportu nie wszędzie jest dozwolona – np. w Austrii z przewożenie sprzętu we wnętrzu pojazdu jest zabronione.

Przewożąc sprzęt na zewnątrz najprostszym sposobem jest użycie magnetycznego uchwytu dachowego. Jest to idealne rozwiązanie dla posiadaczy aut bez relingów dachowych. Montaż i demontaż jest bardzo prosty – polega jedynie na przyssaniu do dachu. Jedyną rzeczą jaką należy wziąć pod uwagę przy montażu jest dokładne wyczyszczenie powierzchni dachu co ma zapobiec porysowaniu dachu a jednocześnie zapewnia maksymalną przyczepność.  W uchwytach narciarskich możemy przewieźć do 6 par nart lub desek snowboardowych. Z powodu zabrudzeń solą, piaskiem i błotem pośniegowym wariant taki sprawdza się najlepiej na krótkich odcinkach.  Pamiętajmy aby mocować narty zawsze tyłem do kierunku jazdy, zmniejszy to opory powietrza a co za tym idzie zuzycie paliwa.

Najlepszym rozwiązaniem jest zakup i montaż zestawu dachowego w postaci belek stanowiących podstawę oraz boxu dachowego.  Przymierzając się do zakupu belek dachowych najlepiej jest skorzystać z fachowej porady specjalistycznych punktów sprzedaży bagażników.  Uzyskamy tam fachową poradę i będziemy mogli dobrać bagażnik na miarę swoich potrzeb. Elementem podstawowym jest bagażnik bazowy, który stanowi fundament całego zestawu. Składa się on z podstawy bagażnika belek oraz zestawu montażowego.  Dobiera się go indywidualnie do każdego modelu samochodu w zależności od typu dachu – czy ma rynienki, stałe punkty montażu, reling standardowy czy też reling zintegrowany.  Dobiera się również belki długością odpowiednią do danego samochodu. Dokonując później zmiany auta bardzo często wystarczy dokupienie samego zestawu montażowego i znów mamy kompletny bagażnik.

Mając przygotowaną podstawę możemy wybierać w szerokiej ofercie boxów dachowych.  

Producenci kufrów dachowych mają szeroką i zróżnicowaną ofertę zarówno pojemnościową jak i wizualną. Dostępne są boxy w kilku najbardziej typowych kolorach (czarny, szary, srebrny, biały, karbon) jak również w wielu wariantach długości, szerokości i sposobu mocowania i zamykania. Najlepsze modele wyposażone są w centralny zamek oraz funkcję Dualside – dwustronne otwieranie. Jest to bardzo przydatna funkcja zwłaszcza przy korzystaniu z bagażnika w przypadku montażu na dachu dużego samochodu np. typu SUV.  Czołowi producenci mają również w ofercie torby dedykowane do danego typu boxu co pozwala na optymalne wykorzystanie jego pojemności.  

Pamiętać należy o tym, że box dachowy używany będzie nie tylko zimą ale również latem – należy wziąć to pod uwagę przy jego zakupie. Jest to ze względu na uniwersalny charakter najbardziej polecane rozwiązanie. Czasami box odpowiedni długością do naszych nart może się okazać za krótki latem przy pakowaniu wakacyjnego ekwipunku.  Również bagażnik bazowy będzie stanowił podstawę do transportu innego sprzętu takiego jak rowery czy kajaki. Specjalna konstrukcja belek daje nam nośność do ponad 70 kg co daje bardzo szerokie możliwości załadunku.

Niezależnie od tego w jaki sposób będziemy transportować nasz sprzęt pamiętajmy o tym, że to na nas jako użytkowniku auta spoczywa obowiązek prawidłowego zabezpieczenia ładunku.  Nawet przy niegroźnej kolizji skutki mogą być poważne. Wg. badań ADAC w teście przeprowadzonym przy prędkości zaledwie 30 km/h pasażerowie odnieśli większe obrażenia od nieumocowanego bagażu niż od samego zderzenia.   Starajmy się dobrać takie rozwiązanie aby nie sprawić sobie ani innym użytkownikom drogi kłopotów.

Artykuł napisał:

Euromaster Wiśniewski