Fotolia_61446761_S
Najczęstsze awarie samochodu

Najczęstsze awarie samochodu

spowodowane przez kierowców

Jak uniknąć niepotrzebnych awarii pojazdu? Jak prawidłowo eksploatować pojazd, aby uniknąć kosztownych napraw?
Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w tym artykule.

Podstawowe zaniedbania

Zacznijmy od sprawy podstawowej czyli sprawdzenie i ewentualne uzupełnianie ubytków oleju i wszelkich płynów. Stan oleju silnikowego powinniśmy sprawdzać tak często jak to możliwe. Oczywiście nie chodzi o to, aby co sto kilometrów zaglądać pod maskę, ale w miarę możliwości kontrolować poziom na bagnecie. Jazda z niewystarczającym poziomem oleju silnikowego może doprowadzić do szybkiego uszkodzenia jednostki i kosztownych często nie opłacalnych napraw. Idąc dalej należałoby tez zadbać o odpowiedni poziom cieczy chłodzącej, gdyż jej brak może być równie tragiczny w skutkach co niedobór oleju. Bardzo ważny jest też poziom płynu hamulcowego, jego niewystarczająca ilość może doprowadzić do braku możliwości wyhamowania samochodu, a to już bezpośrednio zagraża życiu naszemu, naszych pasażerów i pozostałych uczestników ruchu

Niesprawne hamulce

klocki_hamulcowe3.jpg

Kolejnym wartym zwrócenia uwagi tematem są hamulce, a dokładniej tarcze. O ile mamy pośredni wpływ na ich zużycie, o tyle bardzo szybko możemy je pokrzywić na własne życzenie. Agresywna jazda powoduje nagrzewanie tarcz. Jeśli na rozgrzaną patelnie wlejemy chociażby niewielką ilość zimnej wody ta może się pokrzywić- dokładnie to samo dzieje się z tarczami hamulcowymi. Przeciętnemu użytkownikowi pojazdu z krzywymi tarczami najbardziej będzie przeszkadzać kierownica bijąca przy hamowaniu, jednak to nie wszystko. Dłuższa jazda z takim stanem rzeczy może doprowadzić do uszkodzenia zawieszenia, pokrzywienia piast, a w skrajnych sytuacjach nawet przekładni kierowniczych

Tuning wrogiem żywotności

Wśród młodych kierowców popularny jest tuning samochodów. Najczęściej takie czynności rozpoczyna się od obniżenia i usztywnienia samochodu, oraz założenia felg o dużej średnicy, na które montowane są opony o niskim profilu. Wszystkie te czynniki połączone w całość najczęściej kończą się ograniczeniem wartości użytkowej pojazdu. Przy obecnym stanie polskich dróg jazda takim samochodem przypomina jazdę slalomem znaną nam np. z egzaminów na prawo jazdy kategorii A. Gdy jednak któregoś razu nie uda się ominąć wyrwy to o ile w przypadku standardowego zawieszenia i ogumienia skończyłoby się to na zamortyzowaniu przez oponę i amortyzatory, o tyle w aucie zmodyfikowanym może się to skończyć uszkodzeniem opony lub felgi, a w skrajnych przypadkach amortyzatory potrafią wystrzelić przez maskę.

Złej jakości paliwo

Paliwo złej jakości- to już klasyk. Ciężko jednoznacznie powiedzieć co to właściwie oznacza. Przecież każdy z Nas może powiedzieć, że po to są filtry paliwa, aby wyłapywać nieczystości i oczywiście jest to prawda- przynajmniej częściowo.  Nie ma filtrów idealnych, żaden nie ma 100% skuteczności. Oprócz samego zabrudzenia liczy się też skład frakcyjny, ale to już dość specjalistyczne porady. Uogólniając warto powiedzieć by starać się unikać tankowania na podejrzanych stacjach, a odwiedzać raczej te sprawdzone. 

Zbyt rzadka wymiana oleju

Olej-silnikowy-total.jpg

Na koniec warto wrócić do oleju. Bardzo ważną sprawą są terminowe wymiany oleju silnikowego. Różni producenci podają różne interwały czasowe wymian. Dla jednych będzie to  10 tysięcy, a dla innych nawet 45 tysięcy kilometrów. My skłaniamy się by olej wymieniać co 10-15 tysięcy kilometrów, lub raz do roku. Takie odległości to optymalnym połączeniem dbania o odpowiedni stan silnika jak i naszego portfela. Pamiętajmy, że w sieci Euromaster w ramach sezonowych wymiań opon sprawdzamy poziom oleju oraz jego termin wymiany.