Znajdź i kup oponę

(?)
(?)
pompowanie-opon-azotem-2-1
Pompowanie azotem

Pompowanie azotem

Pompowanie kół azotem, zapewnia stabilną pracę czujników ciśnienia

Euromaster proponuje pompowanie kół azotem, ze względu na jego lepsze własności fizykochemiczne względem powietrza, co przekłada się na wiele korzyści wynikających z dłuższego utrzymywania właściwego ciśnienia w oponie (mniejsze ubytki ciśnienia w czasie) i bardziej stabilne funkcjonowanie czujników ciśnienia w kołach (systemy TPMS).

Na czym polega pompowanie azotem

usuniecie-powietrza-z-opony.png

 

  • Dekompresja opony (wypompowanie całego powietrza)
  • Wtłoczenie czystego azotu 
  • Montaż kolorowych kapturków na wentyle. (Zazwyczaj zielone - Informują one serwisanta o zastosowanym azocie)

Co to takiego ten azot ?

Pompowanie azotem_PL_strona.jpg

Azot to suchy gaz pozbawiony tlenu. Jest wolny od wilgoci dlatego opona nim wypełniona zyskuje o wiele dłużej na żywotności. Inną ekonomiczną korzyścią jest również zmniejszenie zużycia paliwa nawet do 3%. Kolejną dodatnią wartością jest zwiększenie bezpieczeństwa gdyż opona pompowana azotem ogranicza ryzyko wystrzału opony, zmniejsza się opór toczenia kół, a ciśnienie utrzymuje się 3-krotnie dłużej niż powietrze. Właściciele kół na felgach stalowych nie muszą się bać o korozję, ponieważ azot nie wchodzi w reakcję z metalem, często podczas pompowania powietrzem wytwarzają się kropelki wody które powodują ten proces.  

Czy warto pompować opony azotem

Wielu kierowców wątpi w zalety korzystania z azotu jako jedynego środka wypełniającego opony. Istnieje przekonanie, że to chwyt marketingowy. Prawda jest jednak taka, że przeciętny użytkownik samochodu nie odczuje różnicy pomiędzy zwykłym powietrzem a czystym suchym azotem. Czas eksploatacji jest tak długi a różnice ciśnień na tyle niewielkie, że nie prowadząc szczegółowych pomiarów i zbierając statystyk nie udowodnimy słuszności korzystania z azotu.

Czy oznacza to, że w takim razie nie warto inwestować w azot?
Nic bardziej mylnego. To że czegoś nie widać gołym okiem nie oznacza, że nie istnieje. Zapewne nikt z nas nie prowadzi statystyk zużycia opon, bądź nie łączy fakty złego ich zużycia z ciśnieniem w oponach. Tak samo sytuacja ma się w przypadku rdzy pojawiającej się na felgach. Badania jednoznacznie dowodzą, że azot obniża ryzyko powstawania korozji oraz zapewnia stabilniejsze ciśnienie w oponach, przez co redukuje ich szybkie zużywanie się. 

Zalety pompowania opon azotem:

  • azot utrzymuje ciśnienie w oponach 3x dłużej niż zwykłe powietrze
  • większa odporność na zmiany temperatury przez co również zminimalizowanie różnic ciśnienia w oponie.
  • ograniczenie powstawania rdzy na felgach stalowych (azot nie wchodzi z reakcje z metalami)

 

Wady pompowania opon azotem:

  • Wyższa cena usługi (średnio o 20zł)

Historia pompowania kół azotem.

Od lat 60tych pompowanie azotem jest wykorzystywane na szeroką skalę zarówno w pojazdach jak i w transporcie lotniczym oraz przemyśle wydobywczym.  Azotem pompuje się koła w autach Formuły 1.Podczas wyścigów pojazdy te osiągają bardzo duże prędkości dlatego tak ważne jest aby opona równomiernie przylegała na całej szerokości z podłożem. Zalety azotu dostrzegają także uczestnicy startujący w wyścigu rowerowym TOUR DE FRANCE.

Jak poznać, że koło było napompowane azotem?

Nakrętki wentyli opon pompowanych azotem powinny być w kolorze zielonym lub czerwonym. Dopompowanie opony, która wcześniej była pompowana azotem, powietrzem nie niesie za sobą negatywnych konsekwencji. Zmniejszają się jedynie zalety jakie wynikały z użycia samego azotu. Koszt napompowania kół azotem to ok. 20zł za komplet.

Przede wszystkim ciśnienie wpływa na charakterystykę prowadzenia samochodu, stabilność kierunkową, przyczepność podczas hamowania i co najważniejsze na bezpieczeństwo podróżujących pojazdem.

Ze względu na różne warunki użytkowania opon: obciążenie, prędkość, zmiany ciśnienia, stan dróg, uderzenia i inne uszkodzenia zaleca się całoroczną kontrolę stanu opon (również koła zapasowe).

Porady dotyczące ciśnienia w oponie

Jakie mogą być negatywne skutki nieodpowiedniego ciśnienia w kołach

Wszystko na temat czujników TPMS