Pompowanie azotem

Pompowanie azotem

Pompowanie kół azotem, zapewnia stabilną pracę czujników ciśnienia

Znajdź najbliższy serwis Euromaster pompowanie-opon-azotem-2-1

Euromaster proponuje pompowanie kół azotem, ze względu na jego lepsze własności fizykochemiczne względem powietrza, co przekłada się na wiele korzyści wynikających z dłuższego utrzymywania właściwego ciśnienia w oponie (mniejsze ubytki ciśnienia w czasie) i bardziej stabilne funkcjonowanie czujników ciśnienia w kołach (systemy TPMS).

Jakie mogą być negatywne skutki nieodpowiedniego ciśnienia w kołach?

W Europie, 2/3 użytkowników jeździ z przynajmniej jedną niedopompowaną oponą. Ponad 6% wypadków na drogach ekspresowych jest spowodowane pęknięciem opony. Zarówno zbyt niskie jak i zbyt wysokie ciśnienie w oponach zagraża bezpośrednio naszemu  bezpieczeństwu. Kiedy ciśnienie w oponie spada na skutek jej uszkodzenia lub niskiej temperatury możemy spodziewać się, że :

  • droga hamowania wydłuży się
  • samochód straci przyczepność i może wystąpić nadsterowność lup podsterowność pojazdu
  • samochód reaguje z opóźnieniem na ruchy kierownicą
  • wystrzał, przebicie opony
  • przyspiesza zużycie bieżnika

 

Najdotkliwsze skutki zbyt niskiego ciśnienia w kołach to:

  • podwyższone spalanie paliwa z powodu większych odkształceń (uginania się) opony podczas jazdy
  • nieregularne zużywanie się bieżnika, tzw. wybieranie boków
  • zmniejszenie stabilności prowadzenia pojazdu, zwłaszcza w koleinach i na zakrętach, co przyczynia się do efektu „pływania” auta
  • podwyższone nagrzewanie się boków opony i większa podatność na uszkodzenia mechaniczne 

Z zaniedbania kierowcy można również doprowadzić do podwyższonego ciśnienia w oponie. Taki proces zachodzi gdy pojazd jest zbytnio obciążony lub gdy urządzenie do pomiaru ciśnienia błędnie je odczytało. Jazda ze zbyt wysokim ciśnieniem może powodować :

  • zmniejszenie się powierzchni styku opony z jezdnią
  • zwiększenie ryzyka uszkodzenia bądź pęknięcia opony podczas wpadnięcia w dziurę
  • szybsze zużycie elementów nadwozia oraz spowodowanie awarii systemów elektronicznych
  • przyspiesza zużycie bieżnika

Ile powietrza powinno się znajdować w oponie?

Wartość ciśnienia , jaka powinna być w danym modelu pojazdu ustalana jest przez producenta pojazdu i znajduje się w instrukcji obsługi samochodu lub bezpośrednio na pojeździe w zależności od modelu np. pod klapką wlewu paliwa. Wartość ta powinna być również dopasowana do aktualnego obciążenia pojazdu.

Systemy kontrolujące poziom ciśnienia w oponach. Czy to dobre rozwiązanie?

Od roku 2014 każde auto wyposażone jest w system monitorujący ciśnienie w ogumieniu (TPMS) co ułatwia nam jego kontrole. Można także zamontować taki system do starszych modeli aut . Koszt takiego czujnika to ok. 100zł za sztukę. Nie należy jednak usypiać swojej czujności oraz nie zwalnia nas to aby nie kontrolować ciśnienia. Często nie zdajemy sobie sprawy, że nasz pojazd ważący prawie 1 tonę styka się z jezdnią jedynie powierzchnią dłoni.  Zatem w szczególności należy badać ciśnienie przed dłuższą trasą, wyjazdem na urlop gdyż w takim przypadku dodatkowe obciążenie może mieć znaczący wpływ na właściwą wartość ciśnienia oraz zimą gdzie niskie temperatury powodują spadek ciśnienia. 

Co to takiego ten azot ?

Azot to suche powietrze pozbawione tlenu ,wolne od wilgoci dlatego opona nim wypełniona zyskuje o wiele dłużej na żywotności. Inną ekonomiczną korzyścią jest również zmniejszenie zużycia paliwa nawet do 3%. Kolejną dodatnią wartością jest zwiększenie bezpieczeństwa gdyż opona pompowana azotem ogranicza ryzyko wystrzału opony, zmniejsza się opór toczenia kół, a ciśnienie utrzymuje się 3-krotnie dłużej niż powietrze. Właściciele kół na felgach stalowych nie muszą się bać o korozję, ponieważ azot nie wchodzi w reakcję z metalem, często podczas pompowania powietrzem wytwarzają się kropelki wody które powodują ten proces.  

Historia pompowania kół azotem.

Od lat 60tych pompowanie azotem jest wykorzystywane na szeroką skalę zarówno w pojazdach jak i w transporcie lotniczym oraz przemyśle wydobywczym.  Azotem pompuje się koła w autach Formuły 1.Podczas wyścigów pojazdy te osiągają bardzo duże prędkości dlatego tak ważne jest aby opona równomiernie przylegała na całej szerokości z podłożem. Zalety azotu dostrzegają także uczestnicy startujący w wyścigu rowerowym TOUR DE FRANCE.

Jak poznać, że koło było napompowane azotem?

Nakrętki wentyli opon pompowanych azotem powinny być w kolorze zielonym lub czerwonym. Dopompowanie opony, która wcześniej była pompowana azotem, powietrzem nie niesie za sobą negatywnych konsekwencji. Zmniejszają się jedynie zalety jakie wynikały z użycia samego azotu. Koszt napompowania kół azotem to ok. 20zł za komplet.

Przede wszystkim ciśnienie wpływa na charakterystykę prowadzenia samochodu, stabilność kierunkową, przyczepność podczas hamowania i co najważniejsze na bezpieczeństwo podróżujących pojazdem.

Ze względu na różne warunki użytkowania opon: obciążenie, prędkość, zmiany ciśnienia, stan dróg, uderzenia i inne uszkodzenia zaleca się całoroczną kontrolę stanu opon (również koła zapasowe).