Pompowanie azotem

Pompowanie azotem

Pompowanie kół azotem, zapewnia stabilną pracę czujników ciśnienia

Znajdź najbliższy serwis Euromaster pompowanie-opon-azotem-2-1

Euromaster proponuje pompowanie kół azotem, ze względu na jego lepsze własności fizykochemiczne względem powietrza, co przekłada się na wiele korzyści wynikających z dłuższego utrzymywania właściwego ciśnienia w oponie (mniejsze ubytki ciśnienia w czasie) i bardziej stabilne funkcjonowanie czujników ciśnienia w kołach (systemy TPMS).

Na czym polega pompowanie azotem

usuniecie-powietrza-z-opony.png

 

  • Dekompresja opony (wypompowanie całego powietrza)
  • Wtłoczenie czystego azotu 
  • Montaż kolorowych kapturków na wentyle. (Zazwyczaj zielone - Informują one serwisanta o zastosowanym azocie)

Co to takiego ten azot ?

Pompowanie azotem_PL_strona.jpg

Azot to suchy gaz pozbawiony tlenu. Jest wolny od wilgoci dlatego opona nim wypełniona zyskuje o wiele dłużej na żywotności. Inną ekonomiczną korzyścią jest również zmniejszenie zużycia paliwa nawet do 3%. Kolejną dodatnią wartością jest zwiększenie bezpieczeństwa gdyż opona pompowana azotem ogranicza ryzyko wystrzału opony, zmniejsza się opór toczenia kół, a ciśnienie utrzymuje się 3-krotnie dłużej niż powietrze. Właściciele kół na felgach stalowych nie muszą się bać o korozję, ponieważ azot nie wchodzi w reakcję z metalem, często podczas pompowania powietrzem wytwarzają się kropelki wody które powodują ten proces.  

Czy warto pompować opony azotem

Wielu kierowców wątpi w zalety korzystania z azotu jako jedynego środka wypełniającego opony. Istnieje przekonanie, że to chwyt marketingowy. Prawda jest jednak taka, że przeciętny użytkownik samochodu nie odczuje różnicy pomiędzy zwykłym powietrzem a czystym suchym azotem. Czas eksploatacji jest tak długi a różnice ciśnień na tyle niewielkie, że nie prowadząc szczegółowych pomiarów i zbierając statystyk nie udowodnimy słuszności korzystania z azotu.

Czy oznacza to, że w takim razie nie warto inwestować w azot?
Nic bardziej mylnego. To że czegoś nie widać gołym okiem nie oznacza, że nie istnieje. Zapewne nikt z nas nie prowadzi statystyk zużycia opon, bądź nie łączy fakty złego ich zużycia z ciśnieniem w oponach. Tak samo sytuacja ma się w przypadku rdzy pojawiającej się na felgach. Badania jednoznacznie dowodzą, że azot obniża ryzyko powstawania korozji oraz zapewnia stabilniejsze ciśnienie w oponach, przez co redukuje ich szybkie zużywanie się. 

Zalety pompowania opon azotem:

  • azot utrzymuje ciśnienie w oponach 3x dłużej niż zwykłe powietrze
  • większa odporność na zmiany temperatury przez co również zminimalizowanie różnic ciśnienia w oponie.
  • ograniczenie powstawania rdzy na felgach stalowych (azot nie wchodzi z reakcje z metalami)

 

Wady pompowania opon azotem:

  • Wyższa cena usługi (średnio o 20zł)

Historia pompowania kół azotem.

Od lat 60tych pompowanie azotem jest wykorzystywane na szeroką skalę zarówno w pojazdach jak i w transporcie lotniczym oraz przemyśle wydobywczym.  Azotem pompuje się koła w autach Formuły 1.Podczas wyścigów pojazdy te osiągają bardzo duże prędkości dlatego tak ważne jest aby opona równomiernie przylegała na całej szerokości z podłożem. Zalety azotu dostrzegają także uczestnicy startujący w wyścigu rowerowym TOUR DE FRANCE.

Jak poznać, że koło było napompowane azotem?

Nakrętki wentyli opon pompowanych azotem powinny być w kolorze zielonym lub czerwonym. Dopompowanie opony, która wcześniej była pompowana azotem, powietrzem nie niesie za sobą negatywnych konsekwencji. Zmniejszają się jedynie zalety jakie wynikały z użycia samego azotu. Koszt napompowania kół azotem to ok. 20zł za komplet.

Przede wszystkim ciśnienie wpływa na charakterystykę prowadzenia samochodu, stabilność kierunkową, przyczepność podczas hamowania i co najważniejsze na bezpieczeństwo podróżujących pojazdem.

Ze względu na różne warunki użytkowania opon: obciążenie, prędkość, zmiany ciśnienia, stan dróg, uderzenia i inne uszkodzenia zaleca się całoroczną kontrolę stanu opon (również koła zapasowe).

Porady dotyczące ciśnienia w oponie

Jakie mogą być negatywne skutki nieodpowiedniego ciśnienia w kołach

Wszystko na temat czujników TPMS