Zmęczenie za kierownicą

Zmęczenie za kierownicą

Jak uniknąć zmęczenia za kierownicą

Znajdź najbliższy serwis Euromaster zmiana pozycji kol - page image

Zaśnięcie za kierownicą jest częstą przyczyną  wypadków drogowych. Gdy od miejsca docelowego dzieli nas przysłowiowy rzut beretem, ale nasze powieki stają się cięższe lepiej zatrzymać się i uciąć drzemkę.  tym artykule zajdziesz kilka sprawdzonych porad jak przygotować się do podróży i co robić, aby senność dopadła nas dopiero w łóżku.

Jak uniknąć zmęczenia za kierownicą

Tuż przed wyjazdem

Przed dniem wyjazdu, przed snem weź ciepłą kąpiel, dzięki której zmniejszysz  napięcie mięśniowe i  ułatwisz organizmowi przejście w stan relaksu. Po obudzeniu, przed wyjazdem weź zimny prysznic – doskonale Cię obudzi i wzmocni odporność.

Dobry sen

Przed podróżą koniecznie dobrze się wyśpij. Wiemy, że przed wyruszeniem w trasę jest masę do załatwienia, ale postaraj się wygospodarować także czas na wypoczynek. Twój organizm na pewno się odwdzięczy podczas podróży.

Przyjemny chłodek

właściwa temperatura

Odpowiednia temperatura w samochodzie pomoże Ci zachować koncentracje oraz zmniejszy uczucie senności.  Optymalna temperatura w samochodzie podczas długiej podróży to 20-22°C.

Ustawienie fotela

Prawidłowa pozycja za kierownicą wpływa na nasze zmęczenie, komfort podróżowania i bezpieczeństwo. Zadbaj o właściwą pozycję za kółkiem – więcej na ten temat znajdziesz w specjalnym poradniku

Zmęczenie za kierownicą może być równie groźne, jak jazda pod wpływem alkoholu!

Posiłek bogaty w węglowodany

Odpowiedni posiłek z pewnością doda Ci energii. Pamiętaj, żeby się nie przejadać, lepiej jest jeść co 3-4 h mniejsze porcje niż jedną dużą raz na 12h. Jedzenie powinno zawierać sporą ilość błonnika, który wyrównuje poziom cukru we krwi i gwarantuje stały poziom produktywności. Chude, białe mięso również zmniejszy nasze zmęczenie.

Kawa po obiedzie

kawa

Małe espresso pół godziny po obiedzie pomoże zwalczyć poobiednią senność. Unikaj jednak słodkich napojów kawowych  z mlekiem i karmelem, które przyniosą przeciwny efekt.

Rusz się po tlen

Brak ruchu powoduje niedotlenienie mózgu, a co za tym idzie ospałość  i problemy z koncentracją. Może to dziwnie wyglądać, ale zrób kilka przysiadów lub skłonów. Dotlenisz umysł i pobudzisz organizm do dalszej pracy.

Omijaj miasta

Jeśli tylko masz możliwość, korzystaj z obwodnic. Omijając miasto, oszczędzisz czas, paliwo i nerwy. Zdenerwowany staniem w korkach będziesz popełniał więcej błędów na drodze, chcąc nadrobić stracony czas.

Pij dużo wody

Dobrze nawodniony organizm pracuje efektywniej, a częste wizyty w toalecie skutecznie zmuszają do cyklicznych przerw i ruchu.

Z uśmiechem i  z muzyką w drogę

Zabawny towarzysz podróży ,płyta z dobrym kabaretem, audiobook z nauką języka obcego lub energetyczna muzyka nie tylko poprawiają humor, ale także pozwalają zachować świeżość umysłu.

Rozmowa

Jeśli jedziesz z pasażerem, poproś go, aby utrzymywał z Toba kontakt. Rozmawiajcie na dowolny temat. Podróżując samemu, możesz użyć radia CB lub zwyczajnie zadzwonić do znajomych – pamiętaj o używaniu zestawu głośnomówiącego.

Linia mety

Ostanie kilometry są najtrudniejsze. Gdy cel jest już bardzo blisko tracimy czujność, ponieważ nasze myśli już są w ciepłym łóżku. Jeśli odczuwasz dużą senność i jesteś 10 km przed celem - zatrzymaj się i zrób przerwę – wróć do domu cały i zdrowy. 

Tego nie rób

Kawa lub herbata zamiast snu

Oczywiście filiżanka kawy lub mocnej herbaty działa pobudzająco, lecz zbyt duża dawka kofeiny lub teiny powoduje osłabienie, może wywołać mdłości i bóle głowy. Taniny zawarte w herbacie hamują wchłanianie żelaza, co nasila uczucie zmęczenia i osłabienia.

Pobudzające słodycze

Jednym z obiegowych mitów jest podnoszenie sobie poziomu cukru batonikami, ciastkami, lub colą w celu pobudzenia do działania. Taki zabieg ma sens w przypadku osób cierpiących na cukrzycę. U zdrowej osoby, ilość wydzielonej insuliny po spożyciu takiego posiłku spowoduje nagłą senność i chwilową śpiączkę. Po ok godzinie nasz organizm nie będzie pamiętał już o dawce energii jaką mu dostarczyliśmy a nam zaczną kleić się oczy ze zmęczenia.

Włączony tempomat

tempomat

Tempomat jest wygodny, lecz pozbawia Cię kontroli nad prędkością pojazdu, oraz zdejmuje z Ciebie kolejny obowiązek, co sprawi że szybciej się znużysz.