poglebianie
Pogłębianie bieżnika

Pogłębianie bieżnika

to wymierne oszczędności dla floty pojazdów ciężarowych

Obniżenie kosztów, zwiększenie żywotności opon, dbałość o środowisko – lista zalet związanych z pogłębianiem bieżnika opon ciężarowych jest długa. Właściciele pojazdów ciężarowych coraz częściej zlecają wykonanie tej usługi.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czy można pogłębiać opony ciężarowe?
  • Jak prawidłowo pogłębia się opony ciężarowe?
  • Jakie oszczędności generuje korzystanie z usługi pogłębiania i użytkowania opon ciężarowych z pogłębionym bieżnikiem?
  • Jak pogłębianie opon ciężarowych wpływa na środowisko?

Pogłębianie opon ciężarowych

Pogłębiać, czy nie pogłębiać opon?

Zdania są jak zwykle podzielone. Niektórzy kierowcy ciężarówek obawiają się, że może to mieć negatywne konsekwencje w kontekście wytrzymałości produktu, a nawet uważają, że opona z pogłębionym bieżnikiem jest niepełnowartościowa. „Lepiej nie nacinać. Po nacinaniu różnie bywa i coś się może oderwać” – takie opinie krążą po Internecie. Jednak każdy właściciel floty, który umie przeprowadzić rachunek kosztów, zdaje sobie sprawę, że jest to błędne stanowisko, a prawidłowe pogłębianie opon nie ma negatywnego wpływu na wytrzymałość produktu i przynosi jedynie korzyści.

Większość opon ciężarowych jest projektowana i fabrycznie wykonana, tak aby można było wykonać pogłębianie. W tym celu niektórzy producenci opon, dają dodatkową warstwę gumy pod bieżnikiem, która przeznaczona jest do pogłębiania.

Samo pogłębianie oryginalnej rzeźby bieżnika, nie zależnie czy opony nowej, czy bieżnikowanej na gorąco (jak Michelin REMIX), zwiększa żywotność opony nawet o 25%, czyli o 25% więcej przejechanych kilometrów. Dla przykładu (pomijając zmienne takie jak: rodzaj przewożonego towaru, oś, rodzaj nawierzchni po której porusza się pojazd itp.), jeżeli firma transportowa demontuje opony bez pogłębiania przy przebiegu 300 tys. km, to dzięki pogłębieniu opon może zyskać dodatkowe 75 tys. przejechanych kilometrów.

Jazda na oponach pogłębionych jest dopuszczalna w kodeksie drogowym. W Polsce wyjątek stanowią autokary o dopuszczalnej prędkości do 100 km/h. W innych krajach jak: Austria, Bułgaria, Rosja czy Ukraina zabronione jest montowanie opon pogłębionych na osiach prowadzących samochodów ciężarowych. Z naszej praktyki wynika, że również w Polsce właściciele flot raczej niechętnie zgadzają się na montaż opon pogłębionych na tej osi. Warto jednak podkreślić, że nie jest to prawnie zabronione, a dobrze wykonana usługa pogłębiania jest nie wpływa negatywnie na bezpieczeństwo.

Pogłębianie opon ciężarowych w praktyce

Pogłębianie bieżnika polega na usunięciu 2–4 mm warstwy gumy znajdującej się w tzw. bieżniku negatywnym. Czynność ta może być wykonywana na oponach ciężarowych z oznaczeniami: „Regroovable” lub symbolem Théta, które umieszczone są na boku opony.

Aby opona mogła zostać pogłębiona trzeba pamiętać o tym, aby zużycie opony nie przekroczyło 2 mm głębokości oryginalnej rzeźby bieżnika, ponieważ wówczas opona nadaje się już tylko do bieżnikowania. Dlatego tak ważne jest robienie regularnych inspekcji ogumienia, dzięki czemu nie przegapi się momentu, w którym można oddać oponę do pogłębiania. Co więcej, opona ciężarowa nie powinna być pogłębiona, jeśli ma liczne uszkodzenia typu: przebicia, przecięcia, otarcia czy wyrwanie gumy bieżnika, gdyż następuje wtedy proces utleniania się stalowych warstw opasania, co prowadzi do szybszego zużycia opony.

Usługę pogłębiania powinna wykonać odpowiednio przeszkolona osoba z wykorzystaniem dokumentacji technicznej, w której m.in. jest określona szerokość, głębokość, kształt „nacięć” oraz za pomocą specjalnego urządzenia zwanego nacinarką. Profesjonalne wykonanie usługi pogłębiania opony nie wpływa negatywnie na akceptację karkasu do bieżnikowania i dodatkowo eliminuje ryzyko powstania uszkodzeń prowadzących do przedwczesnego jej zniszczenia. Średnio koszt pogłębiania opony waha się pomiędzy 40-80 zł w zależności od typu opony.

Oszczędności wynikające z pogłębiania opon ciężarowych

Euromaster Polska przez ostatni rok, regularnie co kwartał monitorował flotę pojazdów ciężarowych w ramach programu MasterCare, wykorzystując przy tym narzędzie INCENTER. Dzięki temu udało się w odpowiednim momencie przekazać 18 opon do pogłębiania, co wygenerowało oszczędności na poziomie 6435 zł.

Do wyliczeń przyjęliśmy: średni koszt nowej opony ciężarowej = 1750 zł, zwiększony przebieg opony = 25%, koszt wykonania pogłębiania = 80 zł/szt. Zatem:

18 szt. x 1750 zł x 0,25 - 18 szt. x 80 zł szt. = 7875 – 1440 = 6435 zł

Co więcej, z analizy budżetu firm transportowych wynika, że opony stanowią 2-3% ogólnych kosztów. Należy jednak zauważyć, że opony ciężarowe mają ogromny wpływ na inne koszty np. wynikające z zużycia paliwa, co jest drugą po płacach pozycją w obszarze kosztowym.

Na opony z pogłębionym bieżnikiem działają mniejsze opory toczenia, co zmniejsza zużycie paliwa przez pojazd. Wg badań Michelin, oszczędność ta wynosi do 2 litrów paliwa na każde przejechane 100 km. Co przy założeniu, że roczny pokonywany dystans = 100 tys. km, średni koszt paliwa = 4 zł/L, a zużycie paliwa to 30 L / 100 km, daje to 8 000 zł oszczędności.

Czy pogłębianie opon jest bezpieczne? 

Pogłębianie opon również korzystnie wpływa na bezpieczeństwo. Pogłębiając opony zwiększa się głębokość bieżnika, co zwiększa ich przyczepność i w konsekwencji bezpieczeństwo jazdy. Przyczepność poprzeczna i trakcja opony pogłębionej na mokrej nawierzchni jest o około 10% większe niż w przypadku zużytej opony tego samego typu.

Pogłębianie opon a środowisko

Często pomijany argument ochrony przyrody także powinien być brany pod uwagę. Wspomniana już oszczędność paliwa przekłada się na niższą emisję CO2 do atmosfery. To także oszczędność na produkcji opon. Wg danych Michelin 4 pogłębione opony to oszczędność 70 kg surowca oraz mniejsza liczba odpadów. Nic więc dziwnego, że pogłębianie bieżnika zaleca także organizacja ETRTO (Europejska Organizacja Techniczna ds. Opon i Felg).

 

Sprawdź naszą ofertę usług dla opon ciężarowych

 

Dane użyte w artykule pochodzą z Katalogu technicznego Michelin z 2016 r. oraz badań wewnętrznych Euromaster Polska.

Kopiowanie treści surowo zabronione.