naprawa opon ciezarowych - page image
Naprawa opon ciężarowych

Naprawa opon ciężarowych

Co roku naprawiamy tysiące opon ciężarowych. Zaufaj Ekspertom Euromaster

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jakie uszkodzenia kwalifikują oponę ciężarową do naprawy

  • czym się różni naprawa opon na zimno i na gorąco

  • jakie korzyści daje naprawa opon ciężarowych

Naprawa opon samochodów ciężarowych

Opona pojazdu ciężarowego podczas jazdy narażona jest na różnego rodzaju uszkodzenia. Na szczęście wiele z nich można naprawić, nie oznacza to jednak, że każde uszkodzenie nadaje się do naprawy.

Pamiętaj! Nigdy samodzielnie nie usuwaj przedmiotów, które uszkodziły strukturę opony, ponieważ może to skutkować jej wystrzałem. O konieczności naprawy powinien decydować odpowiednio przeszkolony specjalista, który potrafi określić czy i w jaki sposób oponę można naprawić.

Które opony klasyfikują się do naprawy?

Przed przystąpieniem do naprawy opony ciężarowej określa się, czy w oponie nie występują uszkodzenia lub wady, które by to uniemożliwiały. Najważniejsze jest ustalenie, czy nie doszło do zmęczenia konstrukcji opony powstałego w czasie jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem. Charakterystycznym objawem zmęczenia konstrukcji jest powstawanie guzów na ścianie bocznej oraz charakterystyczne trzaski osnowy podczas pompowania koła. Z takiej opony należy natychmiast spuścić powietrze! Dalsze pompowanie może spowodować wybuch opony.

Oprócz tego sprawdza się, czy w oponie nie ma rozwarstwień, deformacji, pęknięć zmęczeniowych, nieprawidłowo wykonanych napraw i temu podobnych.

Opony posiadające następujące uszkodzenia nie podlegają naprawie:

  • widoczna lub zniekształcona drutówka

  • odklejenie bieżnika lub rozwarstwienie warstw opasania

  • uszkodzenie spowodowane działaniem substancji żrącej lub węglowodorów

  • uszkodzenia powstałe wskutek niedopompowania

  • uszkodzenie przekraczające granicę tolerancji

Na czym polega naprawa opon ciężarowych?

Naprawa opony polega na usunięciu wszystkich uszkodzonych elementów konstrukcji, przywróceniu oponie szczelności oraz wzmocnieniu osłabionego miejsca. Prawidłowo wykonana naprawa zawsze składa się z uszczelnienia kanału, np. przy pomocy kołka, oraz uszczelnienia wewnętrznego, które najczęściej jest również wzmocnieniem (wkład naprawczy).

Możemy wyróżnić naprawy uszczelniające („na zimno”) i naprawy wzmacniające („na gorąco”).

Naprawa opon ciężarowych na zimno

Naprawy na zimno przede wszystkim wykonywane są w strefie szczytu opony. Strefa szczytu obejmuje środkową część bieżnika z wyłączeniem obszaru 40 mm położonych bezpośrednio przy jego krawędzi. Ta część bieżnika stanowi bark opony. Naprawie podlegają uszkodzenia powstałe w wyniku przebicia przez ostro zakończone cylindryczne przedmioty takie jak wkręt czy gwóźdź. Procedura polega na obrobieniu przebicia odpowiednim frezem w celu usunięcia zniszczonych drutów i skalibrowania otworu pod kołek. Następnie szlifowane jest wnętrze opony i smarowane płynem wulkanizacyjnym. Gdy płyn wulkanizacyjny wyschnie, instalowany jest kołek. W zależności od uszkodzenia używa się popularnych grzybków lub kołków jednoczęściowych. Kołek jednoczęściowy zawsze musi być stosowany w kombinacji z odpowiednim wkładem naprawczym.

Niektóre przebicia barku również mogą zostać naprawione kołkiem jednoczęściowym. W tym przypadku trzeba jednak zastosować specjalny wkład naprawczy, który wzmacnia także ścianę boczną opony.

Podczas szorstkowania opony zmniejszamy grubość gazoszczelnej kapy butylowej, która w oponach bezdętkowych odpowiada za szczelność. Dlatego też w oponach bezdętkowych zawsze należy pamiętać o posmarowaniu szlifowanej okładziny wewnętrznej specjalnym uszczelniaczem butylowym. W przypadku opon dętkowych naprawę oraz szlifowaną gumę należy pokryć talkiem, który zapobiegnie przywieraniu naprawy do dętki.

Opona naprawiona na zimno może być oddana do jazdy bezpośrednio po naprawie.

Naprawa opon ciężarowych na gorąco

Inaczej wygląda sprawa z naprawą przebić ściany bocznej oraz z poważniejszymi uszkodzeniami czoła i barku opony. Każde uszkodzenie ściany bocznej musi zostać naprawione „na gorąco”. Tak samo uszkodzenia barkowe i czołowe powstałe na skutek penetracji przez przedmioty tępo zakończone lub o nieregularnym kształcie (śruby, kamienie, ceramika itp.). Przedmioty tego typu przebijając oponę, powodują znaczne pęknięcia w opasaniach oraz rozwarstwienia pomiędzy poszczególnymi warstwami konstrukcyjnymi.

W pierwszej kolejności usuwana jest guma, dzięki czemu odsłania się uszkodzoną konstrukcję. Następnie przy użyciu specjalnych kamieni i szlifierki wycinane są wszystkie uszkodzone oraz rozwarstwione linki i druty. Tak przygotowane uszkodzenie jest mierzone i na podstawie specjalnych tabel dobierany jest odpowiedni wkład naprawczy. Po szorstkowaniu gumy uszkodzenie jest smarowane gorącym klejem i wypełniamy surową gumą. Kolejnym etapem jest wulkanizacja opony w specjalnej prasie wulkanizacyjnej. Po ostygnięciu opony należy wkleić wcześniej dobrany wkład naprawczy.

Po wykonaniu naprawy na gorąco opona może być zamontowana na pojazd po upływie 24 godzin. Czas ten może ulec skróceniu, jeżeli serwis wykonujący naprawę posiada prasę wulkanizacyjną, która umożliwia jednoczesne zwulkanizowanie wypełnienia lejka uszkodzenia oraz wkładu naprawczego. Wówczas opona ciężarowa może być przekazana do jazdy bezpośrednio po wystygnięciu (ok. 2 h).

Osobną kwestią jest naprawa stopki opony ciężarowej, gdzie może dojść do naderwania tego elementu podczas demontażu lub montażu opony. Naprawa polega na zrekonstruowaniu gumy stopki przy wykorzystaniu specjalnej prasy wulkanizacyjnej lub, gdy warsztat takiej nie posiada, przy użyciu dwuskładnikowej gumy samowulkanizujacej. Stopkę można naprawić w przypadku, gdy nie doszło do uszkodzenia konstrukcji opony. Dopuszczalne jest wyłącznie odsłonięcie lub uszkodzenie czeferu osłonowego. Jest to warstwa skośnie ułożonego wokół stopki kordu stalowego, który chroni ją przed uszkodzeniami mechanicznymi.

Warto dodać, że opona naprawiona na gorąco, jeśli uszkodzenie nie wpłynęło negatywnie na jej karkas, zachowuje możliwości wykonania usługi bieżnikowania.

Zalety napraw opon ciężarowych

Warto wiedzieć, że w oponie można wykonać ograniczoną liczbę napraw. W przypadku opon ciężarowych są to 4 naprawy, które dodatkowo nie mogą się na siebie nakładać oraz przebiegać na tej samej warstwie osnowy.

Prawidłowo naprawiona opona ma taką samą wytrzymałość jak opona nienaprawiana i może być montowana na każdej osi. Koszt naprawy opony różni się w zależności od rodzaju uszkodzenia i samej naprawy. Może on wynosić od 50 do 300 zł, co w porównaniu z zakupem nowej opony jest dodatkową oszczędnością dla floty.

Dlatego tak ważna jest prewencyjna, regularna inspekcja opon ciężarowych, która pozwala wcześniej wykryć i naprawić uszkodzenia opony, co w rezultacie zapobiega kosztownym awariom na trasie.

---------------------------------------------------------

Autor artykułu pan Piotr Konarski-Stanaszek z firmy AnwaTech.

Kopiowanie treści surowo zabronione.

Sprawdź pełną ofertę usług Euromaster dla pojazdów ciężarowych.