bieznikowanie
Bieżnikowanie opon

Bieżnikowanie opon

czyli trzecie życie opon

Szukając oszczędności w firmie transportowej warto przyjrzeć się oponom, a raczej możliwościom maksymalnego wykorzystania ich przebiegu. Taką możliwość stwarza przekazanie opon do bieżnikowania.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to jest bieżnikowanie opon?
  • Jakie są rodzaje bieżnikowania i czym te metody się różnią?
  • Co kwalifikuje opony do bieżnikowania?
  • Na których osiach zaleca się montować opony bieżnikowane?

Co warto wiedzieć o bieżnikowaniu opon ciężarowych?

Najogólniej rzecz ujmując, bieżnikowanie opon polega na nałożeniu warstwy gumy na już oczyszczony, nieuszkodzony karkas pochodzący z wcześniej użytkowanej opony oraz późniejszym zwulkanizowaniu obu powierzchni. Opona bieżnikowana ma oznaczenie literą „R” lub słowami „retread” czy „retreaded”, i/ lub znakiem towarowym / nazwą własną firmy wykonującej usługę bieżnikowania np. Remix dla opon bieżnikowanych na gorąco przez Michelin czy TradeMax dla opon Goodyear i Dunlop bieżnikowanych na gorąco przez firmę Goodyear.

Oddając oponę do bieżnikowania, klient może wybierać nową rzeźbę bieżnika. Jeśli opona trafi do bieżnikowni należącej / współpracującej z producentem opon, wówczas do wyboru są rzeźby bieżnika stosowane przez tego producenta. Warto jednak zauważyć, że są to tylko wybrane wzory – ze względu na zalecenia związane z montażem opony bieżnikowanej (czyli tylko na niektórych osiach) oraz na ogół z kolekcji poprzedzającej najnowszą gamę opon.

Z kolei, gdy karkas trafi do niezależnej bieżnikowni, wtedy z katalogu wybiera się rzeźby bieżników inne niż te oryginalnie stosowane przez producentów opon.

Wyróżnia się dwa rodzaje bieżnikowania opon – na zimno i na gorąco

Bieżnikowanie opon na zimno polega na nałożeniu na czoło karkasu wstępnie zwulkanizowanego bieżnika z jego ostateczną rzeźbą. Następnie opona trafia do komory ciśnieniowej (autoklawu) na ok. 3 godziny, gdzie w temperaturze ok. 115°C zachodzi proces wulkanizacji.

Niewątpliwymi zaletami tej technologii są: niższa cena usługi, szybsze odzyskanie bieżnikowanych karkasów (często usługa jest wykonywalna w Polsce w lokalnych bieżnikowniach) oraz szerszy wybór rzeźb bieżnika.

Wadą z kolei jest większe prawdopodobieństwo uszkodzenia opony w wyniku „odklejenie się bieżnika”. Dlatego opony bieżnikowane na zimno najczęściej spotyka się w tzw. transporcie budżetowym, czyli na pojazdach użytkowanych raczej w ciężkich warunkach, przewożących ładunki na krótkich dystansach, których bezpieczeństwo i czas dostawy nie mają większego znaczenia, np. pojazdy budowlane, a także jako koła zapasowe (co też jest uzasadnione mniejszą stratą finansową w przypadku kradzieży).

Bieżnikowanie opon na gorąco polega na nałożeniu na czoło i boki karkasu surowej mieszanki gumy. Następnie całość trafia do specjalnej formy wulkanizacyjnej, w której nadawany jest ostateczny kształt bieżnikowanej oponie. Proces ten trwa około 1 godziny w specjalnej prasie hydraulicznej rozgrzanej do temperatury powyżej 160°C – zupełnie tak jak przy produkcji nowych opon.

Główne zalety tej technologii są:

  • Dzięki całkowicie odnowionym bokom i rzeźbie bieżnika uzyskuje się oponę jak nową, którą z czasem można oddać do pogłębiania.
  • Pełne wykorzystanie pierwotnych możliwości karkasów, ze względu na fakt, że proces jest wykonywany przez samych producentów opon.
  • Opona bieżnikowana jest  tańsza niż odpowiadająca jej opona nowa – nawet do 40%.
  • Zwiększenie przebiegu opony nawet do 100%.
  • Mniejsza liczba odpadów przeznaczonych do utylizacji.

In minus to wyższa cena usługi i dłuższy czas oczekiwania na produkt – opona jest wysyłana do wybranej fabryki producenta, najczęściej za granicą.

Które opony nadają się do bieżnikowania?

O tym, czy opona nadaje się do bieżnikowania, decyduje kondycja i wiek (może to być nawet do 10 lat w zależności od producenta) karkasu. Wszelkie uszkodzenia boczne, a także liczne przebicia, otarcia i przecięcia czoła, które spowodowały korozję stalowych warstw opasania, czy też nienaturalne wygięcia karkasu wywołane przez jazdę na zaniżonym ciśnieniu – dyskwalifikują oponę.

Jeśli karkas jest w dobrym stanie, wówczas na zimno można bieżnikować teoretycznie każdą oponę. Bieżnikowanie na gorąco dotyczy raczej marek premium: Michelin, Goodyear, Dunlop, Continental i Bridgestone, ale zdarzają się również wyjątki jak: BFGoodrich zaliczana do marek medium.

Tu warto zauważyć, że nawet jeśli opona pozytywnie przejdzie wstępną „wizualną” selekcje, to może zostać odrzucona na późniejszych etapach weryfikacji w fabryce, gdzie po usunięciu pozostałości bieżnika lub prześwietleniu (głównie dotyczy bieżnikowania na gorąco) okaże się, że karkas jest uszkodzony.

Należy pamiętać, że pogłębianie we własnym zakresie, często skutkuje uszkodzeniem karkasu (użycie złego noża lub „za głębokie” nacięcie opony). Jeśli zatem zależy nam na bieżnikowaniu opon, sugerujemy oddanie opony do pogłębiania autoryzowanemu serwisowi - tylko prawidłowo wykonana usługa pogłębiania sprawia, że opona przejdzie pozytywnie weryfikację i będzie bieżnikowana.

Montaż opon bieżnikowanych

Ze względu na mniejsze obciążenie osi, opony bieżnikowane raczej montuje się na osiach napędowych lub wleczonych. Jednak należy pamiętać, że każdy producent ma dodatkowe obostrzenia co do montażu opon bieżnikowanych, np. Michelin nie zaleca montażu opon Michelin Remix na pierwszej osi prowadzącej pojazdów silnikowych, nawet jeśli opony mają rzeźbę bieżnika Z.

Na koniec warto podkreślić, że troskliwy monitoring opon w czasie ich eksploatacji (cykliczna kontrola i regulacja poziomu ciśnienia, zamiana opon na osiach itp.) zwiększa prawdopodobieństwo przyjęcia opony do bieżnikowania.

 

Sprawdź naszą ofertę usług dla opon ciężarowych

 

Źródło:
Broszura informacyjna wydana przez Michelin Polska Sp. z o.o. Prawda czy mit. Czas położyć kres nieprawdziwym przekonaniom na temat pogłębiania i bieżnikowania opon.

Katalog techniczny. Michelin: Opony ciężarowe  2016

Kopiowanie treści surowo zabronione.